Ako na odhlučnenie kapoty auta

Odhlučnenie kapoty sa spravidla robí z dôvodu zníženia hluku od motora. Samotné odhlučnenie tejto časti však na dosiahnutie maximálneho výsledku nestačí, je potrebné zamerať sa na viaceré časti vozidla. Kapota vozidla však jednou z tých častí je, preto je namieste povedať si, prečo by sme ju mali odhlučniť a aké materiály sú na to najvhodnejšie.

Aký typ hluku sa potláča odhlučnením kapoty?

Kapota motora je veľký prvok, ktorý pri chode agregátu výrazne rezonuje. Pri dieselových motoroch je situácie výrazne horšia než pri benzínových – kapota sa za jazdy rozrezonuje a začne vytvárať nežiaduci hluk, ktorý len zosilňuje hluk od motora ako takého. Automobilky dnes, bohužiaľ, šetria na všetkom, čom sa dá, a tieto odtučňovacie kúry sa zvyčajne týkajú aj čelného skla, ktoré je v novších autách tenšie ako v starších. To znamená jediné – väčšiu priepustnosť hluku z motora, ktorý sa nachádza v prednej časti vozidla. Odhlučnenia kapoty vedie k stlmeniu hluku vychádzajúceho z motora smerom von, a tým aj k redukcii množstva hluku prenášaného cez čelné sklo. 

1. Demontáž pôvodného odhlučnenia motora

Ak je na kapote vášho vozidla pripevnený pôvodný tlmiaci dekel, je nevyhnutné jeho demontovanie. Odmontovanie pôvodného odhlučnenia sa robí tak, že sa odcvaknú pôvodné plastové cvoky, a to buď skrutkovačom, alebo pomocou plastovej súpravy na demontáž. Pokiaľ v aute tento originálny kryt nemáte, môžete tento krok, pochopiteľne, vynechať.

Teraz sa môžeme presunúť k druhému kroku, ktorý spočíva v príprave plochy na odhlučnenie prvou vrstvou antivibračného materiálu.

kapota_bez_odhlucneni

2. Príprava plochy kapoty na aplikáciu prvej vrstvy antivibračného materiálu

Alfou a omegou odhlučnenia kapoty vozidla je zamedzenie rezonanciám plechu, ktorý sa vlní pri jazde alebo pri spustenom motore a vydáva nežiaduce hlukové frekvencie. Pred aplikáciou antivibračného materiálu je nutné plochu kapoty poriadne pripraviť – materiály je dôležité aplikovať na čistý a odmastený povrch. Odmastenie možno urobiť pomocou obyčajného liehu alebo účinnejšieho odmasťovača a čističa All Purpose Cleaner značky Auto Finesse. Po riadnom vyčistení a odmastení plechu sa na plech medzi výstuhu kapoty aplikuje antivibračný materiál StP Black Gold s hrúbkou 2,3 mm. Ide o vysokoúčinný materiál, ktorý hravo zamedzí nepríjemným plechovým rezonanciám. Výsledok možno veľmi ľahko otestovať – stačí poklepať na kapotu pred a po odhlučnení. Pozor! Dokonalé priľnutie a účinnosť materiálu si žiadajú použitie prítlačného valčeka, len tak sa totiž vyhnete vzniku nepríjemných vzduchových bublín.

kapota_gold_antivibracni

3. Odhlučnenie kapoty termoakustickým materiálom

Ako druhú vrstvu v rámci odhlučnenia kapoty je vhodné použiť termoakustický materiál, ktorý vďaka svojmu zloženiu slúži ako akustický vankúš medzi kapotou a pôvodným odhlučnením. Táto vrstva súčasne funguje aj ako tepelná izolácie – v zime bude v motorovom priestore dlhšie udržiavať teplo a motor sa nebude tak rýchlo ochladzovať. Na akustické odhlučnenie kapoty používame osvedčený materiál StP Aeroflex Neoprene 10 s hrúbkou 10 mm, ktorý sa vďaka lepiacej vrstve aplikuje na originálny odhlučňovací kryt motora. Na uľahčenie tohto kroku je vhodné upraviť veľký plát materiálu (100 × 50 cm) podľa tvaru pôvodného krytu a až potom ho nalepiť na látkové odhlučnenie z výroby. Pozor na prípadné otvory na pôvodné cvoky, aby nasadenie vylepšeného dekla prebehlo bez problémov.

stp_neoprene10_dekl

4. Odhlučnenie kapoty 2.0

Ak vám hluk vychádzajúci z motorového priestoru vášho vozidla naozaj veľmi prekáža a/alebo dve vyššie uvedené vrstvy nestačia, máme pre vás riešenie vhodné pre náročnejších. Firma StP na tieto účely ponúka aj dva univerzálne kryty motora, ktoré sa dajú upraviť podľa veľkosti motorového priestoru. Ide o penovú deku z polyuretánu potiahnutú látkou, ktorá sa používa v pôvodných krytoch kapoty a možno ju vďaka vytvarovaným profilom upraviť tak, aby sedela do motorového priestoru konkrétneho vozidla. StP Heatshield L alebo väčší StP Heatshield XL sa už vytvarované dávajú na motor, čím sa vytvorí ďalšia termoakustická, hluk pohlcujúca stena.

Vyššie uvedený Heatshield možno tak isto použiť aj na samotnú kapotu namiesto originálneho krytu, ktorý, ak vo vozidle vôbec je, môže byť zničený od hlodavcov alebo inak poškodený. Vznikne tým čierny izolačný kryt motora podobný tomu originálnemu z výroby, ktorý sa prichytí ku kapote pomocou cvokov v balení. S unikátnym produktom Heatshield tak hravo vyriešite odhlučnenie kapoty, ktorú vytlmíte v 3 a s originálnym krytom dokonca aj v 4 vrstvách.

heat_shield

Odhlučnenie kapoty bez originálneho krytu

Ak vlastníte vozidlo, ktoré nedisponuje akustickým krytom motora z výroby, máme pre vás riešenie odhlučnenia kapoty rovnako efektívne ako postup uvedený v bode 4. Za účelom kvalitného odhlučnenia kapoty je nutné postupovať rovnako ako v bode 2 tohto článku, teda poriadne pripraviť plochu kapoty na aplikáciu antivibračného materiálu a následne tento materiál prilepiť a správne rozvalčekovať. Ak chcete, aby bol efekt odhlučnenia maximálny, potom ako druhú vrstvu nalepte na antivibračný materiál StP Black Gold termoakustický materiál StP Aeroflex Neoprene 10 a ako kryt motora použite StP Heatshield L alebo XL.

Ďalšou možnosťou odhlučnenia je opäť aplikácia prvej vrstvy antivibračného materiálu StP Black Gold, na ktorú použite špeciálny termoakustický materiál StP Hood 10 s rozmermi 140 × 80 cm a hrúbkou 10 mm. Ten vďaka svojej šírke pokryje celú kapotu, čím vytvorí druhú vrstvu pohlcujúcu hluk z motora a zároveň vďaka hliníkovej fólii spomalí únik tepla z motora. Navyše je tento materiál vďaka čiernemu podkladu so strieborným logom značky StP vizuálne veľmi atraktívny.

Súhrn materiálu potrebného na odhlučnenie kapoty

Kapota s originálnym odhlučňovacím krytom

  • antivibračný materiál StP Black Gold na maximálne zamedzenie rezonanciám kapoty. V prípade väčšej plochy kapoty použijeme 3 kusy tohto antivibračného materiálu
  • termoakustický materiál StP Aeroflex Neoprene 10 (reálne sme použili cca 1,5 plátu na kapotu) na zachytenie akustického hluku od motora a udržiavanie teploty motorového priestoru za chladného počasia
  • StP Heatshield L alebo XL na maximálne možné zamedzenie hluku od motora v prípade položenia tohto krytu na samotný motorový priestor

Kapota bez originálneho odhlučňovacieho krytu

  • antivibračný materiál StP Black Gold na maximálne zamedzenie rezonanciám kapoty. V prípade väčšej plochy kapoty sa používajú 3 kusy tohto antivibračného materiálu
  • termoakustický materiál StP Hood 10 na zachytenie akustického hluku od motora a udržiavanie teploty motorového priestoru za chladného počasia
  • StP Heatshield L nebo XL na maximálne zamedzenie hluku od motoru v prípade položenia tohto krytu na samotný motorový priestor

Materiály v takomto množstve sme použili na odhlučnenie vozidla strednej triedy Hyundai i30. Pri vozidlách ostatných značiek podobnej triedy či s rovnakou veľkosťou kapoty možno očakávať podobné výsledky. Pri niektorých kapotách, napr. v prípade vozidla Škoda Octavia III, je nutné počítať s väčším množstvom antivibračného materiálu, keďže plocha na aplikáciu je tu oveľa väčšia. Vytlmenie kapoty je však len začiatok – ak chcete v odhlučnení pokračovať, môžete využiť náš revolučný 3D konfigurátor odhlučnenia na zistenie množstva materiálu potrebného na odhlučnenie ostatných častí vozidla.

Ak máte pochybnosti, či odhlučnenie kapoty zvládnete sami, nemáte na to vhodné priestory alebo by ste proste radi zverili montáž do rúk skutočných odborníkov, neváhajte nás kontaktovať na tel. +421 903 116 053 alebo napíšte na info@2din.sk a dohodnite si termín odhlučnenia nielen kapoty, ale pokojne aj komplet celého vozidla.