Pri kúpe nového aktívneho subwoofera sa skôr či neskôr budete musieť zaoberať otázkou, kam ho umiestniť. Vo všeobecnosti existujú vo vozidle dve miesta, ktoré sú na jeho inštaláciu vhodné – buď priestor pod sedadlom, alebo v kufri na mieste rezervného kolesa, pokiaľ voľba nepadla na aktívny subwoofer v klasickej ozvučnici (debne). Treba poznamenať, že nie každé auto má pod sedadlom dostatok miesta, preto je potrebné tento priestor najprv zmerať a porovnať s rozmermi uvedenými v parametroch subwoofera.
Len pripomíname, že rozdiel medzi aktívnym a pasívnym subwooferom spočíva v tom, že na zapojenie pasívneho subwoofera budete potrebovať zosilňovač, zatiaľ čo aktívny subwoofer ho už má zabudovaný.
Aké sú teda výhody a nevýhody jednotlivých umiestení a čo od nich očakávať?
Aktívny subwoofer v rezerve
Ak sa rozhodnete svoj aktívny subwoofer umiestniť do rezervy, umožní vám to pracovať s ozvučnicami s oveľa väčším objemom ako v prípade umiestnenia pod sedadlo. Jednoducho povedané, dokonca aj pri rovnakom výkone vždy vytiahnete lepší zvuk zo subwoofera umiestneného v rezerve.
Príklady montáže aktívneho subwoofera v rezerve:
Škoda Kodiaq – ESX V1100A
VW Golf VII – ESX V1100A
Mercedes-Benz C-Class – ESX V1100A
Vzhľadom na vysoké vibrácie však dôrazne odporúčame kompletné odhlučnenie celého kufra. Ak však nechcete investovať až toľko peňazí, odhlučnite antivibračným materiálom aspoň spodnú časť kufra.
Foto: Odhlučnenie len antivibračným materiálom StP Black Gold (2,3 mm)
Ak vám skutočne záleží na kvalite basov a chcete, aby váš štvorkolesový miláčik poriadne dunel, ide o najlepšie riešenie. Ako aktívny subwoofer do rezervy odporúčame napríklad tento model: ESX V1100.
Foto: Nainštalovaný aktívny subwoofer ESX V1100A do rezervy
Aktívny subwoofer pod sedadlom
Ak umiestnite subwoofer pod sedadlo, musíte vziať do úvahy skutočnosť, že pracujete so značne obmedzeným priestorom (ak tam vôbec nejaký je). Od malej „placky“ umiestnenej niekde pod vaším pozadím nemožno očakávať, že zahrá nejakú hitparádu, ale treba poznamenať, že na zvýraznenie basovej linky bohato postačuje. Pre menej náročných poslucháčov je toto riešenie viac než dostatočné.
Aktívny subwoofer pod sedadlo odporúčame vyberať podľa veľkosti, hrúbky a prístupu k ovládacím prvkom. Skvelú skúsenosť máme s nemeckým Audio Systémom US08 Active alebo veľkostne pod sedačku skvele pasuje JBL Bass Pro SL2.
Príklady montáže aktívneho subwoofera pod sedadlo:
Škoda Karoq – JBL Bass Pro SL 2
Peugeot 308 – JBL Bass Pro
Ford Ranger – Audio System US08 Active (rozsiahlejšia úprava auta)
Ak vám napadlo, že zapojenie subwoofera do rezervy bude určite náročnejšie, veď je to predsa ďalej, nie je to tak. Celý proces vyjde viac-menej narovnako, avšak v niektorých prípadoch by sa dalo povedať, že zapojenie „placky“ je dokonca zložitejšie, pretože si vyžaduje demontáž sedadla a množstvo práce s umiestnením.
Existuje, samozrejme, aj možnosť zaobstarať si aktívny subwoofer v debne, ale ak už máte na inštaláciu tejto debny miesto, má oveľa väčší zmysel kúpiť si kvalitný (a výkonnejší) pasívny subwoofer so zosilňovačom zvlášť.