V dnešnej dobe, keď sa v rámci výroby nových vozidiel šetrí na všetkom, na čom sa dá, má tento prístup negatívne dôsledky najmä pre jednu oblasť – odhlučnenie. Veľmi dôležitý prvok, ktorý bezprostredne súvisí s pohodlím posádky v aute a ktorý prehliadajú všetky automobilky bez výnimky, či už ide o nemecké prémiové značky, ázijských výrobcov alebo americké cestné koráby. Nekvalitné odhlučnenie nielenže zvyšuje mieru únavy posádky počas dlhších ciest, ale tiež ničí zážitok z počúvania hudby, keď sa aj ten najlepší audio systém s drahými zosilňovačmi a reproduktormi nemá možnosť správne presadiť. Našťastie pre nás sa s továrenským stavom odhlučnenia v aute nemusíme uspokojiť ani zďaleka. V tomto článku sa zameriame na alfu a omegu celého odhlučnenia, a síce na antivibračné materiály. Naši technici bez nich nedajú ani ranu a na našom webe ich nájdete veľké množstvo. O čo sa jedná, akú funkciu plnia a prečo sú v aute dôležité? Poďme sa na to pozrieť!
Čo sú antivibračné materiály a akú plnia funkciu?
Čo sa týka odhlučnenia, existuje niekoľko druhov materiálov, s ktorými pracujeme, okrem iného materiály zvukovo izolačné, zvukovo pohlcujúce, tepelne izolačné alebo napríklad multifunkčné sendvičové. Najdôležitejšou skupinou sú však materiály antivibračné, ktoré fungujú ako prvá, najdôležitejšia vrstva odhlučnenia. Ich hlavným úlohou je eliminovať vibrácie a rezonancie karosérie vozidla, pričom vedľajším dôsledkom ich aplikácie je zvýšenie jej celkovej tuhosti. Vozidlo za prevádzky generuje rôzne vibrácie. Reproduktory, motor, výfukový systém, prevodovka, ale aj cestný hluk – to všetko spôsobuje, že karoséria nepríjemne vibruje, a preto je vhodné tieto nežiadúce javy riadne potlačiť, čo sa robí práve pomocou antivibračných materiálov. Keď sa povie antivibračný materiál, v podstate sa dnes jedná o polymérnu vrstvu na báze butyl-kaučuku a hliníkovú fóliu. Materiál sám o sebe pripomína gumu. Ak máme byť technickí, úlohou antivibračných materiálov je zabezpečiť, aby bol akustický stratový činiteľ čo najvyšší.
Aké sú najdôležitejšie vlastnosti antivibračných materiálov?
Kľúčovým parametrom je u antivibračných materiálov hrúbka. Tá ovplyvňuje váhu materiálu, respektíve jeho cenu – existujú ultra ľahké typy antivibračných materiálov, ktoré síce ponúkajú rovnaké vlastnosti ako ich silnejšie náprotivky, ale sú zhruba trikrát drahšie. U nás na dielni ultra tenké materiály aplikujeme na posuvné dvere, kde je motorček a musí sa dbať na správnu váhu, rovnako ako na supersportové automobily, kde je dôležité zachovať nízku hmotnosť vozidla. Štandardne sa používajú materiály s hrúbkou okolo 2,3 mm, nanajvýš 3 mm, ktoré sú viac než postačujúce. Ponúkajú tiež bezkonkurenčný pomer cena-výkon. Na exponované miesta, ako sú napríklad podlaha alebo podbehy, je možné aplikovať silnejší materiál, pokojne aj 4 mm. Konkrétne príklady materiálov nájdete nižšie. Možno vás teraz napadlo, že čím silnejšia vrstva antivibračného materiálu, tým bude jeho účinok zreteľnejší. Nie je tomu tak – z vlastnej skúsenosti dobre vieme, že aplikácia antivibračného materiálu v neprimerane silnej vrstve je naopak z hľadiska celkového odhlučnenia skôr kontraproduktívna, najmä na tenkom plechu.
Kam sa antivibračný materiál aplikuje a aké sú jeho účinky?
Antivibračný materiál sa lepí na kovové prvky vozidla – karosériu, strechu, vonkajšie plechy, vnútorné plechy, kapotu, podbehy, piate dvere, ale napríklad aj do medzimotorového priestoru. Funguje ako prvá vrstva, na ktorú sa aplikujú ďalšie typy materiálov, najmä protihlukové alebo akustické. Kovové časti auta je dôležité pred aplikáciou riadne vyčistiť a odmastiť. Materiál tiež musí byť riadne nalepený, čoho možno dosiahnuť okrem iného pomocou pritlačného valčeka, ktorý používame aj u nás na dielni a ktorý nájdete aj v ponuke nášho e-shopu. Možno sa pýtate, v akom množstve by sa mal materiál aplikovať? Málo, veľa, alebo tak akurát? Všeobecne platí, že čím väčšiu plochu antivibračným materiálom polepíte, tým bude kvalita odhlučnenia zreteľnejšia, najmä ak na ošetrovanú časť aplikujete ďalšie druhy materiálov. Aplikácia tiež zvýši váhu vozidla a zvýši tuhosť karosérie. Keď budete zatvárať dvere, budete mať pocit, že ste sa zrazu ocitli v aute o dve triedy vyššom.
Antivibračné materiály – príklady
Antivibračné materiály – príklady U nás na dielni používame niekoľko druhov antivibračných materiálov, s ktorými máme skvelé skúsenosti a ktoré môžeme s čistým svedomím odporučiť.
- STP Black Gold – naprostý základ, hrúbka 2,3 mm, veľkosť dosky 50×37,5 mm, ideálny pomer cena-výkon, široká škála uplatnenia
- STP Black Silver – tenší, hrúbka 1,8 mm
- STP Bomb Aero – prémiový materi ál využívajúci technológiu AERO, veľkosť dosky 53×37,5 mm, hrúbka 4,2 mm Asi vás neprekvapí, že naším obľúbeným výrobcom antivibračných materiálov je STP. Môžeme však odporučiť aj výrobky jeho konkurenta – CTK.
Záverečne
Ako už sme spomenuli v úvode, antivibračné materiály platia za alfu a omegu celého procesu odhlučnenia. Vyznačujú sa naozaj širokým využitím a fungujú ako veľmi dôležitá prvá vrstva, na ktorú sa potom aplikujú ďalšie typy materiálov, ktoré plnia iné úlohy. Ak máme byť úprimní, bez kvalitného antivibračného materiálu kvalitného odhlučnenia jednoducho nemožno dosiahnuť. Máte záujem o odhlučnenie vášho auta? Na našom webe nájdete veľa článkov o tom, ako odhlučniť auto, 12 najčastejších otázok ohľadom odhlučnenia a tiež unikátny 3D konfigurátor, ktorý vám umožní zostaviť si balíček na mieru. Chcete sa objednať na odhlučnenie, neváhajte a ozvite sa nám!
Opýtajte sa nás
Odoslaním súhlasíte so zásadami spracovania osobných údajov.