Ako správne navoskovať auto?

Ako správne navoskovať auto

Napriek tomu, že sa v súčasnosti do popredia dostávajú rôzne keramické a nano ochrany, voskovanie je stále najbežnejším a najobľúbenejším spôsobom ochrany laku karosérie auta. Správne aplikovaná vrstva vosku odpudzuje vodu (čo oceníte predovšetkým pri ďalšej starostlivosti o auto), chráni lak pred vyblednutím vplyvom slnečných lúčov a krásne ho zakonzervuje.

Ale čo si budeme – na krásne navoskované auto je radosť pozerať a mnohí sa za vami otočia, či už vlastníte superšport, nablýskaného veterána alebo obyčajné auto na každý deň.

V rámci voskovania karosérie je však potrebné pamätať na niekoľko dôležitých vecí. Predovšetkým je aplikácia vosku až posledným krokom v rámci starostlivosti o lak auta, ktorá pozostáva z niekoľkých fáz. Žiadnu z nich neradno vynechať, preto sa na ne poďme pozrieť zblízka.

 

Začnite tým, že auto poriadne umyjete

Základom správne aplikovanej vrstvy vosku je dokonale čisté auto. Budete na to potrebovať vhodný autošampón, napr. Auto Finesse Lather, vedro na vodu (ideálne s vložkou, napr. Work Stuff Grit Guard), umývaciu rukavicu alebo špongiu a jemný sušiaci uterák, ideálne z mikrovlákna.

Ako vždy zdôrazňujeme, v rámci starostlivosti o auto sa vyplatí investovať do výrobkov špičiek v odbore – len tie vám totiž zaistia najlepšie výsledky, nepoškriabu lak a navyše ich nespotrebujete veľa, takže nakoniec ešte aj ušetríte.

Auto Finesse - 2din.sk (3)

 

Šampón by mal byť pH neutrálny a teda šetrný k vosku, s rukavicou je umývanie karosérie oveľa pohodlnejšie, zatiaľ čo vďaka jemnému sušiacemu uteráku vám na laku nezostanú nevzhľadné šmuhy, ktoré sa ťažko odstraňujú. A čo sa týka vedier, ideálne sú dve – jedno na vodu so šampónom a druhé len s čistou vodou, v ktorej budete oplachovať rukavicu.

Auto umývajte vždy smerom zhora nadol – spodná časť auta býva najšpinavšia a stekajúca šampónová voda ju krásne „predumyje“. Pracujte ideálne v garáži alebo v tieni, skrátka bez priameho slnečného svetla. Dajte si na umývaní záležať, ale ťažko odstrániteľné nečistoty nedrhnite – tie prídu na rad v ďalšom kroku.

 

Dekontaminácia laku a odstránenie zapečených nečistôt

Náletová hrdza, brzdový prach, zapečený hmyz, vtáčí trus, asfalt – to všetko sú nečistoty, s ktorými si neporadí ani ten najlepší šampón. Ak teda nechcete, aby vám do laku vypálil dieru. Špecifický druh špiny si žiada špecifické prípravky – pri náletovej hrdzi a brzdovom prachu ide napr. o Auto Finesse Iron Out Contamination Remover, ktorý môžete použiť aj na kolesá. Alebo sa môžete vydať cestou mechanickej dekontaminácie.

 

Auto Finesse - 2din.sk (2)

Chemická dekontaminácia laku

Prípravok proti náletovej hrdzi stačí nastriekať priamo na ošetrované miesto a nechať zhruba 5 minút pôsobiť. Čiastočky na báze železa sa vplyvom jeho pôsobenia rozpustia a budú sa dať ľahko opláchnuť. Dbajte na to, aby odstraňovač hrdze na laku nezaschol! Aj z tohto dôvodu nie je vhodné pracovať na slnku. Hneď ako bude hrdza rozpustená, auto dôkladne opláchnite.

Po dekontaminácii by mal byť lak vozidla dokonale hladký. Pokiaľ máte problémy so zapečenými škvrnami od asfaltu, smoly alebo organickým materiálom, zaobstarajte si napríklad odstraňovač asfaltu a organických nečistôt Gyeon Q2M Tar.

Ak chcete dosiahnuť tie najlepšie výsledky, po chemickej dekontaminácii auto ešte raz umyte šampónom.

 

Mechanická dekontaminácia laku

Druhou možnosťou je mechanická dekontaminácia laku, ktorá spočíva v použití tzv. claya a vhodného lubrikantu. Clay je hmota pripomínajúca plastelínu, ktorá spoľahlivo zachytí všetky nečistoty na laku auta, teda spomínanú náletovú hrdzu, asfalt, brzdový prach, zapečený hmyz a ostatnú špinu. K najúčinnejším clayom patria tzv. tvrdé claye, ktoré však môžu spôsobiť poškodenie laku. A keďže sa s jemným clayom viac narobíte, väčšina detailerov volí zlatú strednú cestu vo forme stredne tvrdého claya.

Postup práce je jednoduchý. Vezmite clay, napr. ValetPro Contamination Remover Yellow V2, oddeľte menšiu časť a vytvarujte z nej placku (tak aby sa vám s ňou dobre pracovalo) a následne clay poriadne nalubrikujte, napríklad prípravkom Gyeon Q2M ClayLube. Potom nastriekajte lubrikant aj na samotný lak a prechádzajte po ňom clayom hore a dole alebo zľava doprava. Stále priebežne lubrikujte a na clay netlačte. Takto ošetrite vždy malú časť, utrite utierkou a prejdite na ďalšie kontaminované miesto. Hneď ako je lak hladký, máte vyhraté.

Aj v prípade mechanickej dekontaminácie laku odporúčame auto ešte raz umyť.

 

Leštenie laku pred samotným voskovaním

Pomaly sa blížime do finále. Poslednou prípravou fázou pred samotným voskovaním je leštenie laku, ktoré z neho odstráni všetky zvyšné nečistoty a oxidáciu, hĺbkovo ho vyčistí, odmastí a zbaví drobných škrabancov. Existujú aj strojové leštičky s leštiacimi kotúčmi, napr. Lare LD15-125 PRO, ale ak váš lak nie je vo vyložene zlom stave, zvládnete to aj ručne.

Na leštenie budete potrebovať leštidlo s určitým obsahom abrazívnych čiastočiek – alebo aj úplne bez nich. Pre laky v top stave odporúčame leštidlá neabrazívne, napr. Meguiar’s Ultimate Polish, ale ak chcete z laku odstrániť aj drobné škrabance, poškodenia, hologramy alebo oxidáciu, siahnite skôr po abrazívnom Meguiar’s Ultimate Compound. Samotné leštenie môžete urobiť napríklad pomocou vhodnej mikrovláknovej utierky alebo mikrovláknového aplikátora.

Leštite vždy krúživými pohybmi a len určitú časť laku. Keď budete s výsledkom spokojní, prejdite na ďalšiu časť vozidla.

Hurá na voskovanie

Konečne prichádza na rad posledný krok, a síce samotné voskovanie. Aký vosk použiť? To záleží len na vás. Existujú vosky tuhé aj tekuté, umelé aj prírodné (karnaubské), ale aj hybridné, ktoré kombinujú to najlepšie z oboch svetov. Všetko závisí od toho, aký je váš rozpočet, či hľadáte len solídny produkt, alebo absolútnu topku, rovnako ako od dĺžky výdrže a jednoduchosti nanášania.

Ak hľadáte naozaj bezkonkurenčnú výdrž, zvoľte si napríklad vosk New Fusso Coat 12 Months od japonského výrobcu Soft99 (dostupný je vo verzii pre svetlé a tmavé laky). Ak vám záleží na jednoduchosti aplikácie, potom si vystačíte s Auto Finesse Glisten Spray Wax. K vosku budete potrebovať ešte vhodný penový aplikátor.

Auto Finesse - 2din.sk

 

Naneste vosk rovnomerne na karosériu auta. Postupujte vždy po jednotlivých častiach alebo paneloch, nesnažte sa navoskovať hneď celé auto. Krúživé pohyby tu nie sú nutné, skôr sa zamerajte na to, aby ste nevynechali ani jediné miestečko a aby bola vrstva vosku skutočne rovnomerná. Vosk potom nechajte 5-10 minút zaschnúť.

Keď máte vosk nanesený, použite ešte mikrovláknovú utierku a vosk rozleštite. Utierka by mala byť iná ako tá, ktorú ste použili v predchádzajúcom kroku. A pokiaľ vám záleží na naozaj dlhodobej ochrane, môžete vosk naniesť aj v druhej vrstve.