Ak sa práve začínate zaujímať o svet detailingu a pomaly prenikáte do jeho tajov, možno vám nie je jasné, aký je rozdiel medzi voskom, sealantom a keramikou ako ochrannou vrstvou laku auta. Nezúfajte – jasno v tom nemá ani samotná branža, najmä čo sa týka rozdielov medzi sealantmi a voskami.
Na niektorých detailingových fórach môžete naraziť na názor, že vosky už patria do minulosti a že najlepšiu ochranu zaistí jedine keramická vrstva, takže ostatnými dvoma kategóriami nemá vôbec zmysel sa zaoberať. Nie je to pravda. Vosky majú aj v súčasnosti v auto detailingu svoje miesto, čo platí aj pre sealanty, ktoré možno považovať za akúsi zlatú strednú cestu medzi voskom a keramickou ochranou.
Poďme sa na rozdiely medzi voskom, sealantom a keramikou pozrieť pekne zblízka.
Vosky
Vosky sú zo všetkých troch spomínaných typov ochrán laku tým najstarším. Ich popularita je stále vysoká, čo vyplýva z toho, že ide o rokmi osvedčenú kategóriu, ktorá svoju prácu robí naozaj dobre. A tu sa dostávame k hlavnej výhode voskov – v porovnaní so sealantmi a keramikou ponúkajú najkrajší (teda najlesklejší) finiš.
Vosky sú k dispozícii v mnohých variantoch, z ktorých si vyberie ako začiatočník, tak aj zapálený fanúšik detailingu, ktorý neznesie ani ten najmenší kompromis. Zaobstarať si môžete vosk tuhý (Soft99 New Fusso Coat 12 Months Wax) alebo tekutý (Auto Finesse Glisten Spray Wax), prípadne prírodný (karnaubský vosk), syntetický alebo hybridný, ktorý obsahuje prírodné aj umelé zložky.
Za určitú podkategóriu možno považovať aj vosky s krémovou konzistenciou, napríklad Auto Finesse Radiance Carnauba Creme, ktorý svojím zložením spadá aj do kategórie voskov hybridných.
Výhody a nevýhody voskov
Ako sme už spomenuli, hlavnou výhodou voskov je neprekonateľný finiš. Zároveň sa pomerne nenáročne aplikujú, zaobídete sa aj bez garáže, pričom kvalitný vosk (či už prírodný, alebo syntetický) neurobí vietor vo vašej peňaženke. Za zmienku stojí aj relatívne jednoduchá reaplikácia.
Za hlavnú nevýhodu voskovej ochrany možno považovať nízku výdrž (zvyčajne 2 mesiace), slabé hydrofóbne vlastnosti, nízku chemickú odolnosť (proti žieravým látkam, posypovej soli a i.) a absenciu mechanickej ochrany. A keďže vosk má slabú výdrž, strávite viac času údržbou.
Sealanty
Kategória sealantov prešla od uvedenia prvých prípravkov tohto typu na trh viacerými premenami. Pôvodne išlo o čisto syntetickú, „polymérovú“ ochranu laku (napríklad kremičitý sealant Gyeon Q2M WetCoat), avšak časom sa kategória sealantov začala prelínať s voskami, kde vznikali rôzne hybridné spojenia (napríklad 50 % sealantu a 50 % vosku v jednej fľaštičke).
V súčasnosti sa pod pojmom sealant skrýva najmä rýchla ochrana laku s prímesou keramiky, napríklad Auto Finesse Aqua Coat. Je to spôsobené tým, že čo sa týka umelej ochrany, keramika postupne vytlačila polymér, keďže sa vyznačuje dlhšou životnosťou a vyššou chemickou odolnosťou.
Pokiaľ teda niekde narazíte na prípravok s označením „sealant“, vnímajte ho ako zlatú strednú cestu medzi voskom a keramikou.
Výhody a nevýhody sealantov
Keď je reč o sealantoch, je ťažké písať o nejakých výhodách alebo nevýhodách. Na jednej strane ponúkajú dlhšiu ochranu (približne 1 rok), lepšiu chemickú odolnosť, lepšie hydrofóbne vlastnosti a menšiu náročnosť na údržbu ako vosky, na strane druhej sú o niečo drahšie, finiš nie je taký kvalitný a aplikácia je trochu náročnejšia – odporúča sa garáž.
Sealanty sú tak akousi zlatou strednou cestou medzi voskami a keramikou. Prinášajú to najlepšie z oboch týchto svetov, len to dokážu urobiť o stupeň horšie, pričom hlavné nevýhody voskov a keramiky nie sú pri sealantoch až také markantné.
Keramika
Keramika je právom považovaná za najmodernejší spôsob ochrany laku automobilu. Hoci tieto prípravky prišli na trh až po voskoch, vďaka dlhodobej ochrane a špičkovým hydrofóbnym vlastnostiam si čoskoro získali srdcia mnohých detailerov, ktorí chceli svojim vozidlám zaistiť najlepšiu možnú ochranu.
Prípravky vytvárajúce keramický nanopovlak na laku obsahujú určité množstvo oxidu kremičitého (SiO2). Môžu byť na báze polysilazánu alebo PDMS, čo však z hľadiska účinnosti nehrá žiadnu rolu.
Najznámejšou značkou na poli keramickej ochrany je Gyeon, hlavne jej produkty Gyeon Q2 One alebo napríklad Gyeon Q2 CanCoat.
Výhody a nevýhody keramickej ochrany
Hlavnou výhodou keramickej vrstvy je mimoriadna odolnosť a dlhá výdrž, ktorá môže dosahovať až päť rokov. Prípravky s obsahom SiO2 navyše ponúkajú aj určitú mechanickú odolnosť, napr. pred drobnými škrabancami alebo iným poškodením. Za zmienku určite stoja aj mimoriadne hydrofóbne vlastnosti a krásny efekt kvapôčkovania.
Keramická vrstva na laku uľahčuje aj umývanie a údržbu laku. Auto sa veľmi nešpiní a ľahko sa umýva.
Ak však hľadáte čo možno najpôsobivejší finiš, zaobstarajte si skôr vosk alebo sealant – keramická ochrana je totiž zo všetkých ochranných prípravkov najmenej lesklá. Okrem toho sa pomerne ťažko aplikuje, nezaobídete sa bez garáže, a zložitá je, samozrejme, aj následná reaplikácia.
A to, že keramika má zďaleka najvyššie obstarávacie náklady, asi ani netreba spomínať.
Zhrnutie na záver
Vosky, sealanty aj keramika majú vo svete auto detailingu svoje pevné miesto. Všetky vám urobia skvelú službu, pričom výber prípravku bude závisieť od toho, čo od ochrany laku očakávate.
Ak hľadáte najpôsobivejší finiš na úkor životnosti a hydrofóbnych vlastností, zaobstarajte si vosk. Pokiaľ však hľadáte špičkovú, absolútne najodolnejšiu ochranu, ktorá vám uľahčí údržbu auta a zaistí mimoriadne hydro, vydajte sa skôr cestou keramickej ochrany.
A nakoniec, ak chcete trochu ušetriť a zvoliť zlatú strednú cestu, kúpte si ľahko aplikovateľný sealant.