Ako dokonale odhlučniť priestor medzimotora?

Odhlučnenie medzimotorového priestoru alebo torpéda je jednou z niekoľkých možností potlačenia hluku zo samotného motora, a to tak pri dieselových, ako aj pri benzínových agregátoch. Ak chcete čo najviac potlačiť hluk vychádzajúci z motora, musíte odhlučniť nielen torpédo, ale aj ďalšie časti vozidla. POZOR! V niektorých automobiloch sa torpédo nedá rozobrať a medzimotor sa tak nedá odhlučniť. V prevažnej väčšine prípadov to však možné je.

Aký typ hluku sa potláča odhlučnením torpéda?

Pri kvalitnom odhlučnení medzimotorového priestoru nachádzajúceho sa pod čelným sklom je vo vozidlách s dieselovými agregátmi potlačený nepríjemný kmitočet chodu, ktorý preniká do vozidla cez medzimotorovú priehradku. V prípade benzínových motorov pri naštartovanom vozidle agregát nie je až tak počuť, ale aj tu preniká do auta nepríjemný hluk, a to hlavne pri vyšších otáčkach.

1. Demontáž stieračov a pôvodného krycieho plastu

Na odhlučnenie torpéda je vo väčšine prípadov potrebné zložiť stierače, ktoré sú uchytené na svoj hnací mechanizmus. Na ich bezpečné odstránenie používame špeciálny nástroj. Ďalším krokom je demontáž samotného krycieho plastu, ktorý chráni medzimotor pred vodou a prípadným usadením lístia. Slúži na to demontážna súprava na plasty, ktorá umožňuje pohodlnú demontáž plastových prvkov krytu torpéda bez rizika ich poškodenia. V niektorých vozidlách, ako napríklad Mercedes-Benz V Class, sa za účelom efektívnejšieho odhlučnenia odstraňuje aj mechanizmus stieračov, ktorý je zvyčajne upevnený trojicou skrutiek. Po kompletnej demontáži stieračov máme perfektný prístup k torpédu auta a môžeme sa pustiť do prípravy jeho povrchu na odhlučnenie. 

2. Príprava plochy torpéda a aplikácia antivibračného materiálu

Dokonalú priľnavosť antivibračného materiálu možno dosiahnuť len riadnym vyčistením a odmastením medzimotorového priestoru. V tomto priestore sa niekedy nachádza zvuková izolácia z výroby, ktorá sa tiež odstráni. Prvým krokom je teda odstránenie všetkých nečistôt, druhým je odmastenie, najlepšie pomocou odmasťovača značky Auto Finesse – All Purpose Cleaner. Tento produkt sa neriedi a možno ho nastriekať priamo na znečistený a mastný povrch. Vďaka vysokej účinnosti čistenia ho možno zotrieť už po jednej minúte pôsobenia. Aplikáciu odmasťovacieho prostriedku opakujte, kým na povrchu nezostanú žiadne nečistoty ani mastnota. Pri používaní čistiaceho prostriedku sa odporúča chrániť sa latexovými rukavicami. Po riadnom vyčistení a odmastení povrchu môžeme pristúpiť k aplikácii antivibračného materiálu. 

mezimotor_origo 

Na vyčistenú a odmastenú plochu medzimotora naneste antivibračný materiál StP Black Gold v hrúbke 2,3 mm. Materiál sa aplikuje len na kov (pri niektorých vozidlách je medzimotorový žliabok plastový). Pozor na nechcené preliepanie otvorov pre skrutky alebo držiaky káblov, ako aj na lepenie materiálu na plastové kryty vzduchového filtra a pod. Na dosiahnutie maximálnej účinnosti antivibračného materiálu je nutné použiť prítlačný valček. Vyvarujte sa vzniku vzduchových bublín, ktoré znižujú efektivitu materiálu. Ak si počas aplikácie takúto bublinu všimnete, stačí ju jemne rozrezať a materiál znovu riadne zavalčekovať, čím zabezpečíte jeho maximálnu priľnavosť. Na odhlučnenie torpéda v drvivej väčšine prípadov postačia 2 až 4 kusy antivibračného materiálu, ale vždy záleží na veľkosti odhlučňovanej plochy.

prvni_vrstva_mezimotor 

3. Aplikácia protihlukového materiálu

Po príprave plochy medzimotora a aplikácii antivibračného materiálu je možné pristúpiť k druhému kroku, ktorý spočíva v zamedzení prenikania určitých frekvencií cez priehradku torpéda. Používame na to protihlukový materiál StP Aeroflex Neoprene 10. Ide o účinný materiál na potlačenie hluku s hrúbkou 1 cm, ktorý vďaka špeciálnemu zloženiu a uzavretej štruktúre povrchu nenasáva vodu ani oleje. Môžete si tak byť istí, že nebude zadržiavať medzimotorovú vodu, ktorá tak nebude v týchto priestoroch spôsobovať problémy.

druha_vrstva_mezimotor

Protihlukový materiál sa aplikuje ako druhá vrstva na antivibračný materiál StP Black Gold. Ak chcete dosiahnuť jeho maximálnu účinnosť, odporúčame najskôr odmastiť hliníkový povrch samotného antivibračného materiálu, čím sa zabráni jeho možnému odlepenie v budúcnosti. Hoci materiál nie je nutné valčekovať, v dielni to pre istotu aj tak robíme, pričom dávame pozor, aby sme nepoškodili povrch tejto peny a zároveň sa uistili, že je každý centimeter štvorcový materiálu poriadne prilepený. V rámci aplikácie si väčšinou vystačíme s jedným až dvoma kusmi StP Aeroflex Neoprene 10.

Po aplikácii druhej vrstvy už môžeme vrátiť na miesto ako mechanizmus stieračov a plastový kryt, tak stierače samotné. Počas montáže mechanizmu sa vždy uistite, že ste poriadne utiahli všetky skrutky, a v prípade plastov dajte pozor, aby správne sedeli a tesnili. V opačnom prípade by do medzimotora zbytočne prenikala voda.

Súhrn materiálov na odhlučnenie medzimotorového priestoru

  • antivibračný materiál StP Black Gold pre maximálne zamedzenie rezonancií
  • termoakustický/protihlukový materiál StP Aeroflex Neoprene 10 na zachytenie akustického hluku z motora 

Materiály v takomto počte sme použili na odhlučnenie vozidla Mercedes-Benz V Class. Pri vozidlách ostatných značiek podobnej triedy či s rovnakou veľkosťou torpéda možno očakávať podobné výsledky. Pri niektorých torpédach bude spotreba materiálu menšia, keďže priestor nie je taký veľký. Odhlučnenie medzimotorového priestoru je však len jedným z niekoľkých krokov v rámci eliminácie hluku vo vozidle – ak chcete v odhlučnení pokračovať, môžete využiť náš revolučný 3D konfigurátor odhlučnenia na zistenie množstva materiálu potrebného na odhlučnenie ostatných častí vozidla.

Ak máte pochybnosti, či odhlučnenie medzimotorového priestoru zvládnete sami, nemáte na to vhodné priestory alebo ak by ste jednoducho chceli zveriť montáž do rúk skutočných odborníkov, neváhajte nás kontaktovať na tel. čísle +421 903 116 053 alebo napíšte na info@2din.sk a dohodnite si termín odhlučnenia nielen medzimotorového priestoru, ale pokojne aj celého vozidla.