Ako na dokonalé odhlučnenie podlahy auta?

Odhlučnenie podlahy je pri odhlučňovaní auta jedným z vôbec najdôležitejších krokov. Možno ním totiž docieliť citeľné utlmenie hluku od vozovky. Okrem toho vedie k spevneniu karosérie, vďaka čomu budete menej cítiť nerovnosti vozovky. 

Aký typ hluku možno potlačiť odhlučnením podlahy auta?

Odhlučnenie podlahy môže zabrániť najnepríjemnejšiemu hluku, s ktorým sa v aute môžeme stretnúť. Naši zákazníci z radov majiteľov vozidiel strednej triedy sa najviac sťažujú na hluk od kolies, ktorý pre nepríjemné vibrácie vytvára v interiéri často až  neznesiteľné podmienky, a to najmä pri jazdách na dlhé vzdialenosti. Ak je však podlaha správne odhlučnená (podľa nášho postupu), stlmí sa hluk pri vyšších rýchlostiach a v mestskej premávke sa potlačia nepríjemné vibrácie. To všetko vďaka odhlučneniu a spevneniu veľkej plochy, ktorú tvorí namáhaná spodná časť vozidla. Vozidlo bude po takomto zásahu oveľa pevnejšie a aj pohodlnejšie na retardéroch, dlažobných kockách a pod.

1. Demontáž interiéru

Kvalitné odhlučnenie podlahy si, bohužiaľ, vyžaduje demontáž pomerne veľkej časti interiéru – na podlahu je totiž potrebné aplikovať veľké množstvo odhlučňovacej hmoty. Ako prvé sa spravidla demontujú sedadlá. Ak máte v sedadlách napojená čidlá pre airbagy, odporúčame najskôr odpojiť autobatériu, aby vozidlo prípadne nezaznamenávalo chyby – poškodenie airbagov. Po demontáži sedadiel a zadnej lavice nesleduje demontáž podlahy, teda koberca. V niektorých prípadoch sa pri tom nevyhneme ani čiastočnému rozobratiu stredového tunela, okolitých plastov, prahov a B stĺpikov, kde je uchytený bezpečnostný pás. Po demontáži všetkých týchto častí sa už môžeme vrhnúť na prípravu podlahy na aplikáciu prvej vrstvy materiálu.

podlaha_origo

2. Príprava plochy podlahy na aplikáciu antivibračného materiálu

Predtým ako sa vrhneme na aplikáciu samotného antivibračného materiálu, je potrebné poriadne vyčistiť všetky plechové časti a v prípade aj povysávať všetky omrvinky alebo iné nečistoty. Skrátka a dobre, plocha musí byť dokonale čistá. Vysávaním však práca ani zďaleka nekončí – plochu je nevyhnutné riadne odmastiť, aby sa antivibračný materiál dobre prichytil ku karosérii vozidla. Odmasťovanie možno vykonať bežným alkoholom alebo nami odporúčaným univerzálnym prípravkom Auto Finesse All Purpose Cleaner, ak je povrch naozaj veľmi znečistený. Potom už môžeme pristúpiť k aplikácii prvej antivibračnej vrstvy

Ako základ pri odhlučňovaní podlahy používame antivibračný materiál StP Black Gold s hrúbkou 2,3 mm. Ten je zodpovedný za spevnenie podlahy vozidla, čím sa zabráni šíreniu rezonancií plechu počas jazdy. Antivibračný materiál lepíme na kompletne celú podlahu, pričom vynechávame výstuhy (pod sedadlami), ktoré si odhlučnenie nevyžadujú. Materiál lepíme nielen na podlahu vozidla, ale aj na prevodovkový tunel medzi sedadlami. Pri aplikácii sa treba riadiť zdravým sedliackym rozumom – materiál sa lepí len na plech tak, aby naň bolo možné dosiahnuť valčekom. Je potrebné dať pozor na to, aby nebolo prelepené elektrické vedenie! StP Black Gold sa ďalej nalepí aj na zadné sedadlá spolujazdca. Ak chceme mať istotu, že materiál bude 100 % účinný, poriadne ho privalčekujeme prítlačným valčekom.

podlaha_antivibracni

3. Aplikácia protihlukového materiálu – druhá a tretia vrstva

Keď je StP Black Gold poriadne privalčekovaný, nasleduje dôsledné odmastenie hliníkovej fólie materiálu, na čo nám postačí opäť klasický lieh alebo akékoľvek iné odmasťovadlo. Plochu totiž potrebujeme pripraviť na aplikáciu druhej vrstvy.

Tú a zároveň tretiu vrstvu tvorí vysokoúčinný materiál CTK Multimat EVO s hrúbkou 7,5 mm. Ide o materiál, ktorý vďaka svojmu zloženiu patrí do kategórie sendvičových materiálov – pôsobí ako akusticky, tak protihlukovo. Obe vrstvy materiálu sú k sebe pripevnené napevno a nemožno ich oddeliť. Vďaka akustickej vrstve je materiál schopný roztrieštiť určité frekvencie, ktoré prenikajú cez karosériu a antivibračný materiál, zatiaľ čo protihluková vrstva slúži ako blokátor, ktorý vzniknutý hluk odráža späť.

podlaha_protihlukovy

Tento materiál sa aplikuje priamo na StP Black Gold. Dávajte však pozor, aby vám náhodou neprekážal pri nasadzovaní koberca – môže sa to stať pri tuneli prevodovky, hoci to nie je podmienkou a vo väčšine prípadov sa dá koberec vrátiť späť použitím hrubej sily. Horšia situácia môže nastať pri zadných podsedákoch, kde materiál nesmie byť v blízkosti cvokov na zacvaknutie sedadla – vzniká totiž veľký odpor, ktorý cvoky zvyčajne nevydržia, a zadný podsedák sa môže odcvaknúť. Preto odporúčame držať sa v úctivej vzdialenosti od miesta, kde sa sedadlá zacvakávajú.

Keď je všetok materiál už aplikovaný, je načase dať interiér opäť dokopy. Počas demontáže odporúčame pri práci s plastmi využiť špeciálu plastovú demontážnu sadu a podľa možnosti aj obaliť plastové časti vozidla, ktoré sa nevyberajú, aby nedošlo k ich poškodeniu. Pokiaľ demontujeme interiér, je dobré mať pri sebe niekoľko malých označených krabičiek na skrutky, aby sme vedeli, z ktorej časti sme skrutky vymontovali. Značne to uľahčí spätnú montáž interiéru auta. Nakoniec je potrebné zapojiť autobatériu a poriadne všetko skontrolovať, napr. či svietia všetky tlačidlá na stredovom tuneli, či sa bezpečnostné pásy naťahujú rovnako dobre ako predtým a pod.

Súhrn materiálov na odhlučnenie podlahy auta

  • 20x antivibračný materiál StP Black Gold pre maximálne zamedzenie rezonancií a vibrácií podlahy auta. V prípade väčšej plochy podlahy je nutné použiť väčšie množstvo materiálu
  • 12x protihlukový materiál CTK Multimat EVO na izoláciu a zamedzenie prieniku hluku do interiéru auta

 

Materiály v takomto množstve sme použili na odhlučnenie podlahy vozidla strednej triedy VW golf VII vo vyhotovení kombi. Množstvo materiálu vždy záleží na veľkosti plochy vozidla, a preto je ideálne vždy si zmerať a vypočítať, koľko m2 materiálu bude zhruba potrebných. Odhlučnenie podlahy auta je však len jedným z niekoľkých krokov v rámci potlačenia hluku vo vozidle od vozovky – ak chcete v odhlučnení pokračovať, môžete využiť náš revolučný 3D konfigurátor odhlučnenia na zistenie množstva materiálu potrebného na odhlučnenie ostatných častí vozidla.

Ak máte pochybnosti, či odhlučnenie podlahy auta zvládnete sami, nemáte na to vhodné priestory alebo by ste jednoducho radi zverili montáž skutočným odborníkom, neváhajte nás kontaktovať na čísle +421 903 116 053 alebo napíšte na info@2din.sk a dohodnite si termín odhlučnenia nielen podlahy, ale pokojne aj komplet celého vozidla.