Ako najlepšie odhlučniť zadné podbehy auta?

Odhlučnenie zadných podbehov sa väčšinou robí len ako jeden z krokov pri odhlučňovaní komplet celej zadnej časti vozidla. Tento typ odhlučnenia robíme len v prípade, že už máme odhlučnený kufor a piate dvere, v opačnom prípade to veľmi nedáva zmysel. Napriek tomu sme pre vás pripravili podrobný návod, ktorý vás celým postupom prevedie krok za krokom. Len pamätajte na to, že samostatné odhlučnenie tejto časti v praxi veľmi nepocítite.

Aký typ hluku sa potláča odhlučnením zadných podbehov?

Na rozdiel od predných podbehov sú tie zadné čiastočne súčasťou kufra ako takého, v dôsledku čoho sa hluk od zadnej nápravy o to jednoduchšie dostáva za jazdy do interiéru. Aby sme zamedzili prieniku hluku zo zadnej časti auta (kufra), je nutné ako prvý odhlučniť kufor a až potom sa vrhnúť na samotné podbehy. Hluk je tu generovaný nielen vozovkou vo vyšších rýchlostiach, ale okrem toho z dôvodu uloženia tlmičov prakticky v interiéri auta tu musíme počítať aj s hlukom, ktorý sa vytvára nárazmi v menších rýchlostiach, napr. v meste, pri jazde cez retardéry, kocky alebo iné nerovnosti.

Zadné podbehy majú v drvivej väčšine aj inú štruktúru samotného krytu podbehov. Väčšinou sa tu objavuje klasický látkový podbeh, a to z toho dôvodu, že látka lepšie tlmí ako hluk od vozovky, tak aj nárazy kamienkov a pod. Objavujú sa vozidlá aj nižšej triedy, kde máme aj v zadnej časti plastový podbeh, na ktorom možno zapracovať ešte lepšie ako na látkovom. A práve tomu sa budeme venovať v tomto článku.

1. Demontáž podbehov a príprava plochy na aplikáciu odhlučnenia

Na demontáž podbehov budete potrebovať hever a rôzne náradie – skrutkovače, vyťahováky na cvoky a pod., keďže každý výrobca rieši prichytenie podbehov ku karosérii auta inak. Predtým ako sa pustíte do demontáže kolesa, zaraďte rýchlosť a zatiahnite ručnú brzdu! Ak chcete mať 100 % istotu, že sa vaše vozidlo nepohne, použite zarážku na predné koleso. Pri použití momentového kľúča alebo kľúča na demontáž kolies odporúčame obaliť „orech“ Tesa páskou, čím sa vyhnete poškriabaniu laku.

obel_orech

Úspešne ste zložili koleso? Potom sa môžete pustiť do demontáže látkového krytu podbehu (ako už bolo povedané vyššie, niekedy je vyrobený z plastu) a vyčistenia kovovej plochy karosérie, rovnako ako samotného plastového krytu (ak je teda podbeh plastový). Menšie znečistenie ľahko odstránite obyčajným liehom, ale na usadenú špinu odporúčame použiť skvelý čistič a odmasťovač All Purpose Cleaner značky Auto Finesse.

zadni_podbehy_origo

2. Lepenie tlmiacich materiálov na zadné podbehy

Teraz sa už konečne môžete pustiť do aplikácie antivibračného materiálu. Na kov podbehov použite antivibračný materiál StP Black Gold s hrúbkou 2,3 mm, ktorý účinne stlmí všetky vibrácie. Tento materiál je sám o sebe nadmieru kvalitný, ale na dosiahnutie ešte lepšieho efektu môžete použiť materiál StP Bomb Aero s hrúbkou 4,2 mm. Pred aplikáciou ho poriadne nahrejte teplovzdušnou pištoľou. Pozor! Materiál nepritláčajte len rukou, na dosiahnutie 100 % funkčnosti a priľnavosti sa tu nezaobídete bez prítlačného valčeka.

zadni_podbehy_antivibracni

Nasleduje aplikácia akustickej peny – druhú vrstvu odhlučnenia bude tvoriť akustický, vodoodolný materiál StP Aeroflex Neoprene 3. Pozor, pred jeho aplikáciou je nevyhnutné odmastiť hliníkovú vrstvu Black Goldu. Tentokrát si určite vystačíte aj s obyčajným liehom.

 podbehy_zadni_akusticky

Ak sú zadné podbehy na vašom vozidle plastové, môžete sa pustiť aj do odhlučnenia samotného plastu. Plastový kryt po poriadnom odmastení ošetrite protihlukovým materiálom CTK Multimat PRO s hrúbkou 5,5 mm. Tento materiál je odolný proti vode a olejom a skladá sa z dvoch vrstiev – akustickej s hrúbkou cca 3 mm a protihlukovej s hrúbkou približne 2 mm. Vďaka tomu sa s ním veľmi ľahko pracuje a jeho nalepenie je hračka. Materiál môžete aplikovať na podbeh a pritlačiť ručne, ale pre istotu ho niekoľkokrát prejdite valčekom, aby nevznikli nežiaduce vzduchové bubliny.

zadni_plast_origo

zadni_plast_protihlukova_vrstva 

Pokiaľ vlastníte auto s podbehmi vyrobenými z látky, bohužiaľ nie je možné ich odhlučniť, a to žiadnym materiálom – nič na nich totiž nebude držať. S takýmito podbehmi sa väčšinou môžeme stretnúť v autách strednej triedy. A prečo ich vlastne automobilky používajú? Látkové podbehy vďaka svojej špecifickej štruktúre lepšie tlmia hluk od vozovky a nárazy kamienkov, čo plastové podbehy až tak dobre nezvládajú.

Súhrn materiálu potrebného na odhlučnenie zadných podbehov

  • antivibračný materiál StP Black Gold na redukciu vibrácií od podbehov. Ak hľadáte ešte efektívnejší materiál, odporúčame StP Bomb Aero – materiál je nutné nahriať teplovzdušnou pištoľou
  • 3-4× akustický materiál StP Aeroflex Neoprene 3 na stlmenie akustického hluku od kolies
  • CTK Multimat PRO na plastový kryt zadných podbehov pre maximálnu izoláciu hluku od vozovky – len v prípade, že sú zadné podbehy vyrobené z plastu

Ak máte pochybnosti, či odhlučnenie zadných podbehov zvládnete sami, nemáte na to vhodné priestory alebo by ste proste radi zverili montáž do rúk skutočných odborníkov, neváhajte nás kontaktovať na tel. +421 903 116 053 alebo napíšte na info@2din.sk a dohodnite si termín odhlučnenia nielen zadných podbehov, ale pokojne aj komplet celého vozidla.

UPOZORNENIE! Odhlučnenie zadných podbehov robíme v našej dielni len v rámci odhlučnenia kufra auta.