Odhlučnenie kufra je veľmi dôležitý zásah, ktorý vedie k potlačeniu hluku zo zadnej časti auta. Tento krok vedie k výraznému potlačeniu hluku najmä vo vozidlách kombi alebo hatchbackoch, zatiaľ čo v klasických sedanoch alebo liftbackoch je výsledný efekt menej výrazný. Odhlučnenie kufra sa robí v niekoľkých vrstvách a používa sa na to niekoľko druhov materiálu.
Aký typ hluku možno potlačiť odhlučnením kufra auta?
Ako už bolo spomenuté vyššie, odhlučnenie kufra je veľmi dôležitý krok, ktorý ak je správne urobený, vedie k výraznému stlmeniu hluku prichádzajúceho zo zadnej časti vozidla smerom k vodičovi a spolujazdcom. Hluk pochádzajúci z kufra vzniká v premávke – ide ako o aerodynamický hluk najmä pri vyšších rýchlostiach, tak hluk prichádzajúci zo spodnej časti vozidla, t. j. z cesty. Ďalším zdrojom hluku sú aj podbehy kolies, ktoré sú najväčším kameňom úrazu hlavne pri vyšších rýchlostiach – pri rýchlej jazde preniká do interiéru viac hluku od kolies a šíri sa do prednej časti auta. Okrem odhlučnenia kritických častí izolujeme aj samotné plasty, a to špeciálnou páskou, aby sa za jazdy nevytvárali zbytočné rezonancie plastu o plech.
1. Demontáž kufra auta
Ak chceme správne odhlučniť kufor, musíme najprv demontovať všetok tapacírung a čalúnenie pripevnené na bokoch kufra a podlahe. Odmontovanie týchto častí si zvyčajne vyžaduje rôzne skrutkovače, torxy a špeciálnu plastovú súpravu na demontáž plastových častí, ktorá zamedzí poškodeniu plastových krytov. V niektorých automobiloch je tapacírung uchytený veľkým množstvom skrutiek, preto je dobré pripraviť si niekoľko označených/farebne odlíšených krabičiek na ich triedenie. Výrazne to uľahčí ich spätnú montáž. Keď budeme mať rozobratý kufor, môžeme pristúpiť k príprave jeho povrchu na aplikáciu prvej antivibračnej vrstvy materiálu.
2. Príprava plochy kufra na aplikáciu antivibračného materiálu
Základom všetkého je vždy antivibračný materiál, ktorý zabraňuje šíreniu vibrácií a navyše vďaka poriadnemu pokrytiu tlmí aj hlasné nárazy od tlmičov, ktoré spôsobujú nepríjemný hluk na nerovnostiach alebo menej kvalitných cestách s výmoľmi a pod. Pred aplikáciou materiálu je nevyhnutné plochu, na ktorú ho budeme lepiť, riadne vyčistiť a odmastiť. Ak máte v kufri väčšie omrvinky alebo iné nečistoty, najprv ich povysávajte a až potom odmasťujte – buď obyčajným liehom, alebo vysokoúčinným odmasťovačom a čistiacim prostriedkom v jednom All Purpose Cleaner značky Auto Finesse.
Antivibračný materiál StP Black Gold s hrúbkou 2,3 mm sa aplikuje na spodnú časť/dno kufra, podbehy a prípadne aj na vnútorné časti blatníkov. Po natretí celej dostupnej plochy sa musí antivibračný materiál riadne privalčekovať špeciálnym prítlačným valčekom. Iba tak totiž budeme mať istotu, že bude 100 % účinný. Ak chcete podbehy vytlmiť ešte viac, môžete na ich vnútornú stranu nalepiť aj hrubší antivibračný materiál StP Bomb Aero, ktorý je vysokoefektívnym antivibračným materiálom s hrúbkou 4,2 mm. Pozor, pred lepením sa musí zahriať. StP Bomb Aero sa zvyčajne používa len na miesta s najväčšou záťažou, teda na podbehy, ale musíme brať do úvahy, že ide o drahší materiál, s ktorým sa navyše pracuje horšie ako s Black Gold.
3. Aplikácia protihlukového a akustického materiálu – druhá a tretia vrstva
Keď je StP Black Gold poriadne privalčekovaný, nasleduje odmastenie hliníkovej fólie tohto materiálu – plochu totiž musíme pripraviť na aplikáciu druhej vrstvy materiálu. Tu si vystačíme s klasickým liehom alebo iným odmasťovačom.
Na kompletné odhlučnenie kufra používame trochu viac rôznych materiálov ako napríklad pri odhlučnení podlahy. Aby sme dosiahli čo najlepšie výsledky, na dno kufra aplikujeme špičkový funkčný materiál CTK Multimat EVO s hrúbkou 7,5 mm. Vďaka svojmu zloženiu patrí tento materiál do kategórie sendvičových materiálov – pôsobí ako akusticky, tak aj protihlukovo. Obe vrstvy materiálu sú vzájomne pevne spojené a nemožno ich oddeliť. Vďaka akustickej vrstve je materiál schopný roztrieštiť určité frekvencie, ktoré prenikajú cez karosériu a antivibračný materiál, zatiaľ čo protihluková vrstva slúži ako blokátor, ktorý vzniknutý hluk odráža späť.
Nasleduje vnútorná časť podbehov, ktorú odhlučňujeme akustickou penou znižujúcou mieru prenikania hluku od vozovky. Najúčinnejším materiálom (aj na blatníky) je tu StP Biplast 10 s hrúbkou 10 mm. Ak je vo vozidle dostatok miesta, môžeme prípadne použiť aj StP Biplast 20 s hrúbkou 20 mm. Týmto materiálom oblepíme komplet podbehy a blatníky, čím dosiahneme skvelý efekt odhlučnenia. Ak je na podbehoch miesta naozaj veľa, môžeme namiesto Biplastu použiť materiál StP Bromo. Aj on patrí do kategórie sendvičových materiálov, kde jednu vrstvu tvorí klasický Biplast 10, zatiaľ čo druhá vrstva je protihluková a pozostáva zo StP Noiseblock s hrúbkou 2,0 mm. Tento materiál však odporúčame nalepiť len na hornú časť podbehu – v prípade jeho aplikácie na bočnú časť smerujúcu do vnútorného priestoru kufra je dosť pravdepodobné, že bude prekážať pri spätnej montáži bočníc, ktoré by mohli veľmi pružiť.
Ak sa v kufri nachádza elektroinštalačné vedenie, pre istotu môžeme drôty oblepiť špeciálnou páskou StP Madeline, ktorá zabraňuje možnému klepaniu, vŕzganiu a drnčaniu kabeláže o plech. Páskou môžeme olepiť aj okraje samotného tapacírungu, ktorý môžu drnčať pri kontakte s karosériou vozidla.
POZOR! Ak vlastníte sedan alebo liftback, musíte sa pripraviť na to, že odhlučnenie priestoru kufra je v prípade týchto karosérií pomerne náročné. Dôvodom je menší priestor na prácu, vzhľadom na čo môže proces odhlučnenia trvať o niečo dlhšie ako v prípade kombi alebo hatchbacku.
Po aplikácii všetkého materiálu vrátime všetky časti kufra na pôvodné miesto. Pripravili ste si krabičky na skrutky a máte nafotený postup demontáže? Potom by to mala byť hračka.
Súhrn materiálu potrebného na odhlučnenie kufra auta
- 17× antivibračný materiál StP Black Gold na maximálne zamedzenie rezonanciám a vibráciám kufra auta. V prípade väčšej plochy podlahy je nutné použiť väčšie množstvo materiálu
- 12× protihlukový materiál CTK Multimat EVO na izoláciu a zamedzenie prieniku hluku do interiéru auta
- 10× StP Biplast 10 na zabránenie šíreniu hluku cez podbehy a blatníku vozidla
Materiály v tomto množstve boli použité na odhlučnenie podlahy vozidla strednej triedy VW Golf VII kombi. Množstvo materiálu vždy závisí od veľkosti plochy vozidla, preto je ideálne si vždy zmerať a vypočítať, koľko m² materiálu budete približne potrebovať. Odhlučnenie kufra auta je však len jedným z niekoľkých krokov v procese potláčania hluku z cesty a zadnej časti vozidla – ak chcete v odhlučňovaní pokračovať, môžete využiť náš revolučný 3D konfigurátor odhlučnenia na zistenie množstva materiálu potrebného na odhlučnenie ostatných častí vozidla.
Ak máte pochybnosti, či odhlučnenie kufra zvládnete sami, nemáte na to vhodné priestory alebo by ste jednoducho radi zverili inštaláciu do rúk skutočných odborníkov, neváhajte nás kontaktovať na telefónnom čísle +421 903 116 053 alebo napíšte na info@2din.sk a dohodnite si termín odhlučnenia nielen kufra, ale pokojne aj komplet celého vozidla.