Ako najúčinnejšie odhlučniť predné podbehy?

Ak máte možnosť odhlučniť podbehy kolies svojho vozidla, platí jednoduché pravidlo – túto možnosť je namieste využiť. Samotné odhlučnenie podbehov však v praxi nemá zmysel a ak chcete riadne stlmiť hluk prichádzajúci z vozovky, je ošetrenie podbehov len jedným z vedľajších (hoci dôležitých) krokov pri odhlučnení podlahy. Pozrime sa, ako takéto odhlučnenie predných podbehov vyzerá v praxi.

Aký typ hluku sa potláča odhlučnením predných podbehov?

Keď už bola odhlučnená kompletne celá podlaha vozidla podľa nášho návodu, potom je vhodné pustiť sa aj do odhlučnenia podbehov. Ich izolácia totiž pomáha potláčať hluk z cesty. V súčasnosti sú podbehy kolies väčšinou vyrobené z plastu a zvyčajne nemajú žiadnu vlastnú izoláciu, a ak áno, je to veľmi malý kúsok akustickej peny alebo vankúšika. Antivibračné odhlučnenie predných podbehov z výroby je, bohužiaľ, neexistujúci koncept, automobilky ho jednoducho nerobia a na kovových častiach podbehov nie je vôbec žiadna hmota.

Predtým ako sa pustíme do odhlučnenia podbehov, musíme sa pozrieť na podbeh ako celok, konkrétne či plastový podbeh pokrýva celú časť kovového podbehu vozidla – napr. automobily japonských alebo kórejských značiek majú natoľko úzky plastový podbeh, že jeho odhlučnenie nemá zmysel. Ak však má podbeh vo vašom vozidle veľkú plastovú plochu, je možné pristúpiť ku kroku číslo 1 – demontáži a príprave povrchu.

plastovy_podbeh

1. Demontáž podbehov a príprava plochy

Pri demontáži podbehov sa nezaobídete bez hevera a rôzneho náradia – skrutkovačov, vyťahovačov na cvočky a pod., keďže každá značka rieši upevnenie podbehov ku karosérii inak. Predtým ako začnete demontovať koleso, uistite sa, že máte zaradenú rýchlosť a zatiahnutú ručnú brzdu. Ideálne aj zarážku na zadné koleso, aby ste mali istotu, že sa vozidlo nepohne. Pri použití momentového kľúča alebo kľúča na demontáž kolies odporúčame obaliť „orech“ Tesa páskou, aby nedošlo k poškriabaniu lakovaného kolesa okolo skrutky.

obel_orech 

Po zložení kolesa nasleduje demontáž plastového krytu podbehu (v niektorých prípadoch je vyrobený z látky) a vyčistenie kovového povrchu karosérie, rovnako ako samotného plastového krytu. Na nečistoty odporúčame použiť skvelý čistič a odmasťovač Auto Finesse All Purpose Cleaner, ktorý si hravo poradí s usadenou špinou ako na kove, tak na plaste.

podbeh_origo

2. Aplikácia tlmiacich materiálov na podbehy

Po dôkladnom vyčistení a odmastení pracovnej plochy je čas vrhnúť sa na aplikáciu tlmiacich materiálov. Na kovovú časť podbehov použijeme antivibračný materiál StP Black Gold s hrúbkou 2,3 mm, ktorý sa postará o stlmenie vibrácií. Ak chcete dosiahnuť čo najlepší efekt, odporúčame použiť materiál StP Bomb Aero s hrúbkou 4,2 mmpozor, pred aplikáciou sa musí nahriať. Na zaistenie maximálnej priľnavosti a 100 % funkčnosti materiálu je nevyhnutné použiť prítlačný valček. Vzhľadom na to, že je plocha na aplikáciu antivibračného materiálu v 99 % prípadov naozaj malá, na odhlučnenie jedného podbehu väčšinou stačí jeden kus StP Black Gold alebo StP Bomb Aero.

podbeh_antivibracni_material

Pokiaľ nám po aplikácii antivibračného materiálu zostal ešte nejaký priestor, ako druhú vrstvu nalepíme akustický, vodoodolný materiál StP Aeroflex Neoprene 3. Pozor, pred jeho aplikáciou je nevyhnutné odmastiť hliníkovú vrstvu Black Goldu a až potom na ňu nalepiť akustickú penu.

podbeh_akusticky_material 

Nasleduje plastový kryt podbehov, ktorý po odmastení ošetríme protihlukovým materiálom CTK Multimat PRO s hrúbkou 5,5 mm. Tento materiál je odolný proti vode a olejom a skladá sa z dvoch vrstiev – akustickej s hrúbkou cca 3 mm a protihlukovej s hrúbkou približne 2 mm. Vďaka tejto kombinácii sa s materiálom veľmi jednoducho pracuje a samotný proces jeho aplikácie je pomerne rýchly. Materiál je možné nalepiť na podbeh a pritlačiť rukou, ale odporúčame ho niekoľkokrát prejsť valčekom, čím zabránite vzniku vzduchových bublín.

podbeh_plast_origo

podbeh_protihluk

Ak máte vozidlo s látkovými podbehmi, aplikácia akéhokoľvek materiálu, bohužiaľ, nie je možná – ani jedna lepiaca vrstva na nich totiž nebude držať. Látkové podbehy nájdeme väčšinou vo vozidlách vyššej triedy, ako je Audi A6 a pod. A prečo vlastne automobilky používajú látkové podbehy? Odpoveď je pomerne jednoduchá. Látkový podbeh vďaka svojej štruktúre lepšie tlmí hluk od kolies a zamedzuje vzniku hluku od kamienkov, ktorý plastový podbeh nedokáže tak dobre utlmiť. 

Súhrn materiálu potrebného na odhlučnenie podbehov

  • antivibračný materiál StP Black Gold na útlm vibrácií od podbehov. Ak chcete ešte efektívnejší materiál, odporúčame StP Bomb Aero – materiál je nutné nahriať teplovzdušnou pištoľou
  • akustický materiál StP Aeroflex Neoprene 3 na stlmenie akustického hluku od kolies
  • CTK Multimat PRO na plastový kryt predných podbehov na maximálnu izoláciu hluku od vozovky

Materiály v takomto množstve sme použili na odhlučnenie vozidla Škoda Octavia III. Pri vozidlách ostatných značiek podobnej triedy či s rovnakou veľkosťou plastových predných podbehov možno očakávať podobné výsledky. Odhlučnenie predných podbehov je však len jedným z niekoľkých krokov v rámci potlačenia hluku od vozovky – ak chcete v odhlučnení pokračovať, môžete využiť náš revolučný 3D konfigurátor odhlučnenia na zistenie množstva materiálu potrebného na odhlučnenie ostatných častí vozidla.

Ak máte pochybnosti, či odhlučnenie predných podbehov zvládnete sami, nemáte na to vhodné priestory alebo by ste proste radi zverili montáž do rúk skutočných odborníkov, neváhajte nás kontaktovať na tel. +421 903 116 053 alebo napíšte na info@2din.sk a dohodnite si termín odhlučnenia nielen podbehov, ale pokojne aj komplet celého vozidla.

UPOZORNENIE! Odhlučnenie predných podbehov robíme v našej dielni len v rámci odhlučnenia podlahy.