AKO ODHLUČNIŤ AUTO?

www.reallygreatiste.com (815 × 400 px) (1083 × 400 px) (25)

Nadmerný hluk v interiéri je niečo, s čím sa stretáva mnoho vodičov. Problém nastáva hlavne počas dlhých ciest, ktoré sa vplyvom nedostatočného odhlučnenia vozidla môžu zmeniť na veľmi nepríjemný zážitok. Neplatí pritom, že všetko sa vyrieši kúpou nového, robustnejšieho auta – odhlučnenie je aj v moderných vozidlách trestuhodne prehliadanou záležitosťou, na ktorej automobilky jednoducho šetria.

Najlepším riešením je urobiť si odhlučnenie svojpomocne alebo ešte lepšie – s využitím služieb profesionálneho servisu. To povedie k značnému utlmeniu hluku v kabíne auta, a teda aj k zvýšeniu vášho pohodlia počas jazdy.

V tomto článku vás zoznámime s tým, ako odhlučniť celé auto, ale aj jeho jednotlivé časti. Hoci je vždy najlepším riešením kompletné odhlučnenie, nie vždy je to technicky možné. Aj čiastočné odhlučnenie auta však dokáže pozdvihnúť vaše pohodlie o niekoľko úrovní vyššie.

 

ČO VŠETKO SA DÁ ODHLUČNIŤ A AKO TO PREBIEHA?

Hluk preniká do interiéru z mnohých zdrojov a smerov. Jeho hlavným pôvodcom je chod spaľovacieho motora, hučanie od kolies najmä pri rýchlejšej jazde, aerodynamický hluk vznikajúci nárazom vzduchu na karosériu a v neposlednom rade aj hluk z ulice, čo platí predovšetkým v mestách.

2din cz - FOTO BLOG (6)

S ohľadom na zdroje hluku spomenuté vyššie sa technici počas práce zameriavajú na nasledujúce oblasti:

 Dvere      Podlaha      Podbehy      Kapota      Motor     Strecha       Batožinový priestor     

 

 Postup práce sa potom dá všeobecne zhrnúť do dvoch krokov:

 

 APLIKÁCIA ANTIVIBRAČNÉHO MATERIÁLU

Prvým krokom pri odhlučňovaní akejkoľvek časti vozidla je vždy aplikácia antivibračného materiálu. Prečo? Všetky časti vozidla počas jazdy podliehajú rôznym vibráciám a rezonanciám, ktoré sa nakoniec šíria ako hluk. Úlohou antivibračného materiálu je tieto vibrácie čo najviac potlačiť alebo im v ideálnom prípade úplne zamedziť. Správne aplikovaná antivibračná vrstva má navyše aj antikorózne vlastnosti.

Najdôležitejším faktorom je tu účinnosť materiálu, ktorá priamo ovplyvňuje hodnotu stratového činiteľa (MLF). Všeobecne platí, že čím viac sa táto hodnota blíži k číslu 1, tým je materiál účinnejší. Avšak aj hrubší – v niektorých častiach auta majú technici, bohužiaľ, len veľmi málo priestoru na prácu, a tak si musia vystačiť s aplikáciou tenšieho, menej účinného materiálu.

My v 2din zastávame názor, že jedným z najdôležitejších faktorov v rámci odhlučnenia vozidiel je kvalita použitých materiálov. Ako antivibračnú vrstvu preto používame špičkové antivibračné materiály značky STP, hlavne STP Black Gold, Black Silver a Bomb Aero, ktoré sa líšia hrúbkou a použitím.

 

  APLIKÁCIA ZVUKOVOIZOLAČNÉHO MATERIÁLU

Druhým, niekedy aj tretím krokom v rámci odhlučňovacích prác je aplikácia zvukovoizolačného alebo protihlukového materiálu. Hlavnou úlohou tejto vrstvy je zamedziť prenikaniu hluku do interiéru vozidla, čo sa potom premietne do hodnoty dB v kabíne. Dôležitou vlastnosťou protihlukových materiálov je, že neabsorbujú vodu ani nehnijú.

Zvukovoizolačné materiály sú z hľadiska použitia dosť špecifické  – niektoré sú najvhodnejšie na odhlučnenie veľkých plôch, napr. kufra, iné zase využijete na zamedzenie škrípania plastových častí. Je to dané ich účinnosťou, hmotnosťou alebo napríklad tepelnoizolačnými vlastnosťami. Protihlukový materiál sa spravidla aplikuje priamo na prvú vrstvu tvorenú materiálom antivibračným. Pred aplikáciou je nevyhnutné ju poriadne odmastiť, na čo naši technici používajú hlavne prípravok All Purpose Cleaner značky Auto Finesse.

A keď už je reč o našich technikoch, aj v tomto prípade nedajú dopustiť na špičkové materiály značky STP, napr. Biplast alebo Bromo. Nemajú však problém ani s materiálmi iných značiek, napríklad CTK Multimat Pro a Evo.

 

ODHLUČNENIE DVERÍ

Odhlučnenie dverí je absolútny základ, ktorý zvýši vaše pohodlie počas jazdy. Pri správne urobenom odhlučnení sa výrazne zníži miera hluku prenikajúceho do auta zvonka (hluku z mesta, teda aj z ostatných áut), zlepší sa prejav reproduktorovej sústavy vo vozidle a zamedzí sa otravnému škrípaniu plastových častí. Dvere budú navyše pôsobiť robustnejšie, vďaka čomu nadobudnete pocit, akoby ste sedeli v drahšom aute.

19

Dvere sú na odhlučnenie pomerne náročné – pre maximálny účinok sa aplikujú až 4 vrstvy materiálu, pričom práca zahŕňa demontáž tapacírungu, prípravu všetkých plôch (odmastenie), samotnú aplikáciu antivibračného a protihlukového materiálu a nakoniec aj aplikáciu akustickej peny.

  Ak sa o odhlučnenie dverí chcete dozvedieť viac, prečítajte si tento náš článok.

 

ODHLUČNENIE BATOŽINOVÉHO PRIESTORU

Odhlučnenie kufra je zásadné hlavne pri vozidlách typu kombi alebo hatchback, kde je tento priestor veľmi veľký a/alebo je priamo spojený s kabínou. Pôvodcom nepríjemností je tu ako aerodynamický hluk vznikajúci za rýchlej jazdy, tak hluk od podlahy, ktorý sa vzhľadom na otvorený priestor kufra ľahšie šíri.

20

Odhlučňovacie práce aj tu spočívajú v aplikácii niekoľkých vrstiev materiálu. Kufor je potrebné najprv demontovať, teda odstrániť všetok tapacírung a čalúnenie a potom pripraviť vzniknutú plochu na aplikáciu antivibračného materiálu. Nasleduje aplikácia materiálu protihlukového a akustického, teda druhej a tretej vrstvy.

 Pozor! Odhlučnenie kufra má mnoho špecifík – je potrebné dať pozor okrem iného na elektroinštalačné vedenie, ktoré je potrebné ošetriť špeciálnou páskou.

 Viac o odhlučnení kufra sa dozviete v tomto článku.

 

ODHLUČNENIE PODLAHY

Dôležitosť odhlučnenia podlahy spočíva v dvoch faktoroch – jednak sa stlmí hluk od kolies, ktorý je nočnou morou vodičov, jednak dôjde k spevneniu karosérie, vďaka čomu už natoľko nepocítite nerovnosti na ceste.

21

Odhlučnenie tejto časti auta vyžaduje demontáž značnej časti interiéru – sedadiel, kobercov, čiastočne aj stredového panela a A-stĺpikov. Potom už je možné pokračovať prípravou plochy na aplikáciu antivibračného a protihlukového materiálu, ktorý sa spravidla používa v dvoch vrstvách.

Viac informácií o odhlučnení podlahy nájdete tu.

 

ODHLUČNENIE KAPOTY

Odhlučnenie kapoty je jedným z krokov v rámci utlmenia hluku prichádzajúceho z motora. Táto časť počas jazdy hlavne pri dieselových autách výrazne rezonuje, čo potom hluk od motoru ešte zosilní. Kapoty sú dnes navyše veľmi tenké, pretože na nich automobilky skrátka šetria.

22

Práca tu spočíva v demontáži pôvodného odhlučnenia a potom ako obvykle v aplikácii prvej vrstvy antivibračného materiálu. Pokračuje sa použitím vrstvy termoakustického materiálu. Celok je možné vylepšiť ešte aplikáciou univerzálneho krytu motora, ktorý ponúka napr. značka STP - Heatshield.

Odhlučnenie kapoty sa bude líšiť aj podľa toho, či vlastníte originálny kryt z výroby.

 Viac informácií nájdete tu.

 

ODHLUČNENIE PODBEHOV

Ak máte v rámci odhlučnenia vozidla možnosť odhlučniť aj podbehy, neváhajte a využite ju. Zmysel to má však len v rámci komplexnejšieho odhlučnenia, keď sa technici zamerajú aj na motor alebo podlahu.

23

Aj v tomto prípade je nevyhnutné začať demontážou a následne pripraviť plochu na aplikáciu antivibračného a akustického materiálu. Ošetrujú sa ako samotné podbehy, tak aj ich plastové kryty. Ide o náročnú prácu, ktorú je vhodné zveriť do rúk odborníkov.

 Viac informácií o odhlučnení podbehov nájdete tu.

 

ODHLUČNENIE STRECHY

Odhlučnenie strechy je ďalším krokom, ktorý vedie k celkovému zlepšeniu vášho pohodlia vo vozidle, stlmí zvuky od nárazov kvapiek dažďa alebo krúp a strechu aj celkovo spevní, takže bude menej rezonovať.

24

Práca tu spočíva v demontáži pôvodnej stropnice a opäť v poriadnom odmastení plochy, na ktorú sa potom aplikujú vrstvy antivibračného a protihlukového materiálu. Nakoniec sa použije vrstva materiálu akustického.

 K odhlučneniu strechy sme pripravili samostatný článok – viac tu.

 

ODHLUČNENIE MOTOROVÉHO PRIESTORU

Odhlučnenie medzimotora alebo torpéda je najúčinnejší spôsob, ako stlmiť hluk od agregátu. Týka sa to hlavne dieselových motorov, ale aj tých benzínových, ktoré sú počuteľné hlavne pri vyšších otáčkach.

 25

Práca začína demontážou stieračov a pôvodného krycieho plastu. Nasleduje ako obvykle odmastenie plochy torpéda a aplikácia antivibračného materiálu, na ktorý sa následne lepí materiál protihlukový.

 Pozor! V niektorých autách nemožno torpédo rozobrať a odhlučnenie tak nie je možné.

 Viac informácií o odhlučnení medzimotora nájdete v tomto samostatnom článku.

 

ZVERTE SA DO RÚK ODBORNÍKOV

Ako vidno, odhlučnenie vozidla je pomerne komplexná záležitosť, ktorá však rozhodne stojí za námahu. Účinok odhlučnenia bude, samozrejme, závisieť od toho, aké odhlučňovacie materiály zvolíte, kam sa budú aplikovať a ako kvalitne bude práca urobená.

Radi by sme preto odporučili služby našich technikov v dielni 2din.sk – tí už majú s odhlučňovaním áut bohaté skúsenosti. S ich prácou sa môžete zoznámiť na našom webe.

3D KONFIGURÁTOR ODHLUČNENIA

Máte záujem o odhlučnenie svojho vozidla, ale zaujíma vás, koľko to bude stáť? Vytvorili sme pre vás chytrý 3D konfigurátor, ktorý vám vypočíta cenu odhlučnenia vášho auta.

  Vyskúšať 3D konfigurátor

2din cz - FOTO BLOG (6)