Ako perfektne odhlučniť dvere auta?

Odhlučnenie dverí robíme preto, aby sme znížili prienik hluku zvonka do interiéru vozidla. Podružným benefitom kvalitného odhlučnenia je však aj skvalitnenie akustického prejavu reproduktorov. Ako presne docielime potlačenie hluku, čo tým získame a aký je vlastne postup? To všetko sa dozviete v tomto článku.

Aký typ hluku sa potláča odhlučnením dverí?

Určite to poznáte – jazda rušnými mestskými ulicami môže byť vplyvom hluku ostatných automobilov, sirén a iných dopravných faktorov často až neznesiteľná. Hluk v interiéri je niekedy naozaj veľký a je namieste ho potlačiť – riešením je naša štvorvrstvová metóda, ktorá sa sústreďuje práve na tento typ hluku a okrem toho vedia aj k zlepšeniu akustického prejavu reproduktorovej zostavy vo vozidle. Dvere auta sa spevnia, basová zložka získa na hustote a v neposlednom rade sa zamedzí najčastejšiemu problému, a to rezonanciám dverí pri vyšších hlasitostiach počúvanej hudby.

1. Demontáž tapacírungu dverí

Na odmontovanie originálneho tapacírungu dverí budeme potrebovať súpravu náradia, ktorá zaistí bezproblémovú demontáž bez poškodenia. Často sa používajú najrôznejšie skrutkovače, torxy, goly a aj plastové demontážne sady na demontáž plastových dielov.

Keď demontujeme tapacírung dverí, musíme vziať do úvahy, že sa ako prvý bude odhlučňovať vonkajší plášť. V prevažnej väčšine prípadov stačí odstrániť plastový kryt interiéru alebo plastovú fóliu v kórejských a japonských vozidlách. Dostaneme sa tak k vonkajšiemu plechu, ktorý budeme odhlučňovať cez technické otvory. Pri niektorých značkách, napríklad pri novších vozidlách Volvo a Hyundai i30, je plastový kryt vnútorného plechu pripevnený k vnútornej časti, čo si vyžaduje jeho demontáž. Často sa na ňom nachádza aj sťahovací mechanizmus, takže sa tu nezaobídete bez vytiahnutia skla dverí. V tomto článku nájdete fotografiu, ktorá zobrazuje práve tú zložitejšiu demontáž, pri ktorej bolo nevyhnutné vybrať celý mechanizmus.

 

dvere_origo

2. Príprava plochy vonkajšieho plechu dverí na aplikáciu prvej vrstvy antivibračného materiálu

Po demontáži tapacírungu a prípadne aj sťahovacieho systému môžeme pristúpiť k príprave plochy na aplikáciu prvej antivibračnej vrstvy, ktorá sa lepí na vonkajší plech dverí. Na odmastenie plochy môžeme použiť obyčajný lieh, no len vtedy, keď nie je príliš znečistená. V opačnom prípade odporúčame použiť čistič a odmasťovač All Purpose Cleaner značky Auto Finesse. Ten stačí naniesť na povrch a približne po jednej minúte môžeme plochu utrieť. Postup opakujte až do úplného vyčistenia – odporúčame použiť latexové rukavice, aby sa zabránilo prípadnému kontaktu roztoku s pokožkou.

Následne môžeme pristúpiť k aplikácii antivibračného materiálu StP Black Gold s hrúbkou 2,3 mm, ktorý nalepíme na plochu vonkajších dverí tak, aby neprekrýval výstuhy. Mnoho automobiliek v dolnej časti dverí používa vosk, ktorý zlepšuje odtok vody do odtokových kanálikov/otvorov v spodnej časti dverí. Preto sa pri aplikácii v spodnej časti vozidla riaďte zdravým rozumom a materiál neťahajte až po spodný spoj dverí, ale vždy nechajte voľných približne 5 až 7 cm nad spojom. Na tejto povoskovanej časti by vyvalčekovanie materiálu nebolo reálne. Ak máte vo dverách len technické otvory, materiál nalepte len tam, kam dosiahnete valčekom. Valčekovanie materiálu prítlačným valčekom je totiž dôležitý krok, bez ktorého by účinnosť antivibračnej ochrany nebola 100 %.

dvere_antivibracni_material

3. Aplikácia protihlukového materiálu

Aby bolo odhlučnenie vozidla kompletné a maximálne účinné, ako druhú vrstvu odporúčame aplikovať protihlukový materiál. Ten sa lepí priamo na už nalepený StP Black Gold, ktorý rovnako ako plech pod ním musíme najskôr dôkladne pripraviť – odmastiť jeho hliníkovú fóliu. Tu si vystačíme s klasickým liehom.

Čo sa týka protihlukového materiálu, máme skvelé skúsenosti s CTK Multimat PRO s hrúbkou 5,5 mm. Tento materiál spadá do kategórie sendvičových materiálov, a to vďaka zloženiu z akustickej peny, ktorá je určená na použitie v priestoroch s výskytom vody. Okrem toho má aj druhú vrstvu, ktorá rovnako nesaje kvapaliny.

dvere_protihlukovy_material

Po nalepení StP Black Gold a CTK Multimat PRO môžeme uzavrieť technické otvory. Ak nebola nutná demontáž sťahovacieho mechanizmu, môžeme pristúpiť k aplikácii antivibračného materiálu na vnútorný plech. V prípade, že sa sťahovačka odmontovávala, musíme dbať na riadne vrátenie skiel a mechanizmu na pôvodné miesto a uistiť sa, že sme všetko namontovali správne.

dvere_vnitrni_origo

4. Aplikácia antivibračného materiálu na vnútorný plech

Vnútorný plech býva väčšinou celkom čistý a na jeho odmastenie nám preto postačí klasický lieh. Na aplikáciu na vnútorný plech používame trochu tenší materiál ako v prípade plechu vonkajšieho. Konkrétne ide o StP Black Silver s hrúbkou 1,8 mm2,0  mm. Ten podobne ako v predchádzajúcich krokoch nalepíme a poriadne privalčekujeme. Pozor na otvory pre skrutky a cvoky, ktoré sú na tapacírungu na prichytenie – nesmú sa prelepiť. Ak máte pocit, že je zväzok káblov vedený pozdĺž vnútorného plechu uvoľnený a mohol by aj po odhlučnení rezonovať (čo by nemal), môžete ho pre istotu omotať špeciálnou páskou StP Madeline a uvoľnené časti kábla bodovo prelepiť kúskami StP Black Silver na lepšie uchytenie.

dvere_vnitrni_antivibracni_a_akustika

Pokiaľ máte pri aplikácii antivibračného materiálu obavy, že presiahnete okraje, kde sa tapacírung dverí dotýka kovu, môžete olepiť obvod tapacírungu na plechu viditeľnou páskou. Získate tak istotu, že pri vrátení tapacírungu späť na miesto nebude materiál presahovať von mimo tapacírungu dverí.

dvere_olepene_ochrana

5. Polep tapacírungu dverí akustickou penou

Máme tu posledný krok, ktorý uzatvára kapitolu odhlučnenia dverí. Spočíva v ošetrení tapacírungu dverí špeciálnou akustickou penou – v našej dielni používame vysokoúčinnú akustickú penu StP Biplast 10 s hrúbkou 10 mm. Vďaka polepu tapacírungu týmto materiálom zabránime v poslednej fáze prieniku hluku, ktorý bude zachytený penou vďaka otvorenej štruktúre materiálu. Materiál sa lepí priamo na tapacírung tak, aby sa pokryla celá jeho plocha. Pozor na otvory pre skrutky, aby vrátenie tapacírungu späť na miesto prebehlo bez problémov. Ako bonus ešte plastové tapacírungy lepíme na okrajoch špeciálnou páskou StP Madeline tam, kde sa tapacírung dotýka plechovej časti dverí. Vďaka tomu máme vždy 100 % istotu, že zamedzíme rezonanciám. Ak máte pocit, že rezonujú aj časti na ovládanie okien, môžete ošetriť páskou Madeline aj tie a podlepiť plastové spoje. Nasadenie tapacírungu musí prebehnúť hladko – pri jeho nacvaknutí späť na miesto nesmú byť prelepené otvory pre skrutky alebo cvočky. Keď sme si istí, že tapacírung správne „sedí“, pritlačíme ho a následne priskrutkujeme.

dvere_zadní_akustika

Súhrn materiálu potrebného na odhlučnenie jedného páru dverí auta

  • antivibračný materiál StP Black Gold na maximálne zamedzenie rezonanciám pri vonkajšom plechu dverí
  • 5x protihlukový materiál CTK Multimat PRO na izoláciu a zamedzenie prieniku hluku do interiéru auta cez vonkajší plech dverí – ako druhá vrstva 
  • 5x antivibračný materiál StP Black Silver na spevnenie konštrukcie dverí – vnútorný plech
  • 6x akustická pena StP Biplast 10 na zabránenie šírenia hluku cez dvere vozidla – tapacírung dverí
  • 2x páska proti vŕzganiu StP Madeline 

Materiály v takomto množstve sme použili na odhlučnenie vozidiel strednej triedy Hyundai i30 a Škoda Octavia III. Pri vozidlách ostatných značiek podobnej triedy či s rovnakou veľkosťou dverí možno očakávať podobné výsledky. Pri niektorých dverách, ako je napr. Hyundai i30, aplikujeme viac materiálu na vonkajší plech, ale vďaka štruktúrovanému povrchu plastového krytu vnútorných dverí sa aplikuje minimálne množstvo materiálu StP Black Silver. Naopak, pri vozidle Škoda Octavia III alebo Superb III máme o niečo horší prístup k vonkajšiemu plechu, a preto možno očakávať menšiu spotrebu StP Black Gold a StP Sonora. Vnútorné plechy tu majú prijateľnú štruktúru na aplikáciu StP Black Silveru na celú plochu.

Dvere sú však len jednou z mnohých častí auta, ktoré možno odhlučniť – ak chcete v odhlučnení pokračovať, môžete využiť náš revolučný 3D konfigurátor odhlučnenia na zistenie množstva materiálu potrebného na odhlučnenie ostatných častí vozidla.

Ak máte pochybnosti, či odhlučnenie dverí zvládnete sami, nemáte na to vhodné priestory alebo by ste proste radi zverili montáž do rúk skutočných odborníkov, neváhajte nás kontaktovať na tel. +421 903 116 053 alebo napíšte na info@2din.sk a dohodnite si termín odhlučnenia nielen dverí, ale pokojne aj komplet celého vozidla.