V súčasnosti, keď sa najmä európske automobilky zdajú hromadiť jedno zlé rozhodnutie za druhým, nie je divu, že sa zabúda na zdanlivo nepodstatnú, ale predsa kľúčovú vec – odhlučnenie. To, ako vozidlo dokáže svojou celkovou konštrukciou tlmiť hluk, vibrácie a rezonancie, je pritom kľúčové pre pohodlie vodiča, ktorý v aute často trávi dlhé hodiny, ale aj celej posádky. Odfláknuté odhlučnenie nielenže zvyšuje mieru únavy posádky počas dlhších ciest, ale tiež dokáže úplne zničiť zážitok z počúvania hudby, keď sa aj ten najlepší audio systém s drahými zosilňovačmi a reproduktormi nemá možnosť správne presadiť. Našťastie existuje cesta, ktorou sa dá krátkozrakosť automobiliek kompenzovať a zabezpečiť si nielen pohodlnú jazdu, ale aj kvalitný posluch hudby alebo obľúbeného podcastu. V našich predchádzajúcich článkoch sme sa už venovali okrem iného antivibračným a akustickým materiálom. Dnes si posvietime na novinku, ktorá je na trhu relatívne krátku (v porovnaní s antivibračným materiálom) dobu, a síce na sendvičové materiály. Technici u nás na dielni v Praze privítali ich nástup s radosťou, pretože im dokážu ušetriť veľa času a práce. O čo ide, akú funkciu plnia a prečo sú v aute dôležité? Poďme sa na to pozrieť!
Čo sú sendvičové materiály a akú plnia funkciu?
Ako sme už spomenuli v úvode, sendvičové materiály sú relatívne nová záležitosť. Na trhu sa objavili iba pred niekoľkými rokmi, avšak takmer okamžite si dokázali získať priazeň širokej škály užívateľov, nás nevynímajúc. Sendvičový materiál sa v podstate skladá z dvoch vrstiev. Obsahuje vrstvu akustického (termoakustického) materiálu a vrstvu materiálu protihlukového. V praxi tak namiesto odhlučnenia auta tromi vrstvami materiálu bohato vystačíte s dvoma – účinok sendvičového materiálu je rovnaký, ak nie lepší. Stále však platí, že prvou vrstvou v rámci odhlučnenia auta by mal byť antivibračný materiál.
Aké sú najdôležitejšie vlastnosti sendvičových materiálov?
Jednotlivé typy sendvičových materiálov – tu treba spomenúť, že ich nie je veľa – sa líšia vzhľadom na hrúbku. Protihluková vrstva vždy zostáva v podstate rovnaká, cca 1-2 mm hrubá, avšak vrstva akustická alebo termoakustická môže mať hrúbku až 4-6 mm, v závislosti od typu ošetrovaného povrchu. Ako už sme spomenuli v úvode, najväčšou výhodou sendvičových materiálov je, že šetria čas a z časti aj náklady. Čas ušetrený na montáži sa potom premietne do celkových nákladov na odhlučnenie, čo určite väčšina klientov ocení.
Kam sa sendvičové materiály aplikujú?
Obľúbeným miestom, kde je použitie sendvičových materiálov viac než vhodné, je podlaha. Jedná sa o jednu z najväčších plôch v aute, kde pri montáži odhlučnenia určite oceníte, že nemusíte lepiť a pritláčať tri typy materiálu, ale iba dva. Začnete antivibračným materiálom, na ktorý rovno nalepíte sendvičový a máte vybavené. TIP: Na pritlačenie sendvičového, ale aj akéhokoľvek iného materiálu odporúčame použiť vhodný pritlačný valček. Ďalším miestom je vonkajší plech dverí, kde opäť začneme antivibračným materiálom, po ňom nasleduje sendvičový. Vnútorný plech a tapacír sa odhlučňuje trochu inak – téme odhlučnenia dverí sa venujeme v samostatnom článku. Sendvičové materiály je možné použiť aj v priestore kufra, ale tiež na plastových podbehoch, ktoré sa väčšinou nachádzajú v prednej časti auta. Vzadu bývajú látkové, na ktoré sa spravidla nelepí nič – materiál by vplyvom pôsobenia živlov na látke nedržal. V zadnej časti auta však môžeme sendvičové materiály aplikovať na vnútornú časť podbehov – opäť najprv antivibračný, potom až sendvičový.
Je to kvalitný materiál? Vydrží niečo?
Ak máte obavy, že by sendvičové materiály na vnútorných zadných podbehoch a iných častiach auta nemuseli vydržať, môžeme vás ubezpečiť, že lepidlo drží naozaj skvele. Materiál sme na niekoľko dní ponorili do vody, pričom sme nezaznamenali, že by došlo k strate priľnavosti. Samotný výrob ca uvádza, že svoje materiály dlhodobo a dôsledne testuje. Vedci spolupracujúci s CTK sa v laboratóriách zameriavajú najmä na adhézne a korózne vlastnosti materiálov, absorpciu vody, odolnosť proti starnutiu a odolnosť voči chladu a teplu. Vďaka tomu môže značka ponúknuť výrobky špičkovej kvality, na ktoré profesionáli v odbore nedajú dopustiť. Vrátane tých našich.
Sendvičové materiály – príklady
Napriek tomu, že sendvičových materiálov nie je na trhu mnoho a sú tu s nami iba krátko, na dielni bežne používame najmä dva typy, ktoré môžeme s čistým svedomím odporučiť. Pripomíname, že sa lepia na antivibračné materiály, ktoré vždy fungujú ako prvá vrstva.
- StP Bromo - hrúbka 7mm, rozmery 47x37,5 cm, útlm 30dB - tento materiál je savý a nesmie byť použitý v prostredí kde sa môže vyskytovať vlhko
- CTK Multimat Pro – žltý, 3-vrstvový, hrúbka 5,5 mm, rozmery 50×37 mm, útlm 32 dB
- CTK Multimat Evo – modrý, 3-vrstvový, hrúbka 7,5 mm, rozmery 50×37 mm, útlm 35 dB Výrobky značky CTK sú na tom z hľadiska kvality podobne ako tovar výrobcu STP, ktorý je u nás stálicou.
Záverom
Ako sme už spomenuli v úvode, sendvičové materiály sú horúcou novinkou na trhu, ktorá šetrí čas, námahu aj náklady. Napriek tomu však v porovnaní s klasickou, 3-vrstvovou metódou odhlučnenia nestrácajú nič na účinnosti. Vyznačujú sa naozaj širokým využitím a používajú sa najmä tam, kde je potrebné ošetriť veľkú plochu. Sú to skvelí pomocníci, s ktorými sa nám dobre pracuje. Máte záujem o odhlučnenie vášho auta? Na našom webe nájdete množstvo článkov o tom, ako odhlučniť auto, 12 najčastejších otázok ohľadom odhlučnenia a tiež unikátny 3D konfigurátor, ktorý vám umožní zostaviť si balíček na mieru. Ak sa chcete objednať na odhlučnenie, neváhajte a ozvite sa nám!
Opýtajte sa nás
Odoslaním súhlasíte so zásadami spracovania osobných údajov.