Ako namontovať reproduktory do auta?

Montáž nových reproduktorov je pomerne zložitá vec. Ak zrovna nie ste majiteľmi novších Mercedesov alebo BMW, kde je výmena záležitosťou typu plug and play, s najväčšou pravdepodobnosťou vás čaká niekoľko hodín náročnej práce. Skúsenému technikovi zaberie montáž nového audia do jedného páru dverí zhruba päť hodín (s tým, že sa občas nemusí vymontovať aj mechanizmus držiaci sťahovačku). Neskúsený motorista k tomuto času musí pridať ešte zhruba ďalšie tri hodiny. Svoju rolu hrá, samozrejme, aj kabeláž a jej vedenie. Na montáž budete potrebovať klasické súpravy náradia, rovnako ako kombinačky, štípačky, pílky, pilníky alebo kvalitné lepidlo, ktoré sa nebude ľahko taviť.

Odstránenie čalúnenia vozidla

Najprv budete musieť zložiť čalúnenie (tapacírung) dverí. Slúžia na to najrôznejšie nástroje alebo súpravy nástrojov. Skúste sa pozrieť po nejakých plastových, aby ste tak minimalizovali riziko poškodenia vozidla. Budete potrebovať aj obyčajný skrutkovač alebo torks, ktorým demontujete skrutky, ktoré držia tapacírung. Vo väčšiny vozidiel sa stretnete ešte s plastovými príchytkami, ktoré vycvaknete opatrným ťahom smerom k sebe. Na tento účel by ste mali použiť aj plastové špachtle, ktoré umožnia bezpečnejšie/šetrnejšie odcvaknutie. Dajte pozor na to, aby ste odstránili naozaj všetky skrutky a aby tapacírung pred samotnou demontážou nezostal niekde zacvaknutý, inak by ste ho mohli poškodiť.

IMG_4975

Demontáž pôvodných reproduktorov

Nasleduje demontáž starých reproduktorov. Počínajte si opatrne a nebuďte netrpezliví. V prípade kórejských a japonských áut je obvykle potrebný krížový skrutkovač, pri vozidlách koncernu VW pravdepodobne budete musieť vŕtať. Okrem demontáže pôvodných reproduktorov budete najskôr musieť odstrániť aj igelity, záslepky alebo plechové kryty držiace mechanizmus na sťahovanie okien. Po vytlmení vonkajších častí dverí je potrebné vrátiť ich späť.

IMG_4979 

Vytlmenie vonkajšej časti dverí

Hneď ako sa dostanete k vonkajšej časti dverí, môžete sa pustiť do jej vytlmenia vhodným antivibračným materiálom. Odporúčame StP Black Gold (2,3 mm). Najprv však vonkajší plech poriadne očistite a odmastite – vosk, mazivá, prach a iné nečistoty by totiž mohli znížiť priľnavosť tlmiaceho materiálu. Pri inštalácii samotnej antivibračnej vrstvy polepte čo možno najväčšiu plochu a nezabudnite materiál poriadne pritlačiť prítlačným valčekom, aby bola zaistená maximálna účinnosť. Pozor, budete pracovať v prostredí plnom ostrých plechov, nezabudnite si preto vziať kvalitné ochranné rukavice. Vnútri dverí sú aj dverové výstuhy – tie nezaliepajte (nepreliepajte ich antivibračným materiálom).

IMG_4986

Inštalácia repro podložky

Nasleduje montáž podložky pod repro. Na výber máte z dvoch druhov – MDF, teda drevených, a plastových. Voľba závisí, samozrejme, od toho, ktorá podložka bude do vášho vozidla lepšie pasovať. Všeobecne sú drevené podložky, samozrejme, ekologickejšie. MDF podložky sú väčšinou pokryté impregnačnou vrstvou, takže sa nemusíte báť, že vám po nejakom čase začnú hniť.

Inštalácia reproduktorov

Ďalším krokom je montáž výškových reproduktorov, ktoré sa napájajú buď priamo cez výhybku na originálne drôty vo vozidle, alebo sa prepájajú so stredobasovým reproduktorom. Výškové reproduktory sa obvykle montujú do dverí alebo do stĺpikov pri čelnom skle. S najväčšou pravdepodobnosťou ich budete musieť prilepiť. Na upevnenie výškového reproduktora odporúčame použiť dvojzložkové lepidlo alebo tavnú pištoľ s vyššou teplotou tavenia, inak by sa lepidlo mohlo pri vyšších teplotách roztiecť.

IMG_4987

Ak máte káblové redukcie pre reproduktory, použite ich na ich zapojenie. Ak nie, káble budete musieť odstrihnúť a poriadne zaizolovať. Pre kvalitnejší spoj odporúčame spoje spájkovať!

Nasleduje montáž stredobasového reproduktora, ktorý sa obvykle zapája tam, kde bol pôvodný, väčšinou stredobasový reproduktor a kde už máte nainštalovanú podložku. V prevažnej väčšine prípadov majú pôvodné reproduktory vo dverách rozmer 165 mm. Je potrebné správne namerať plus a mínus a uistiť sa, že je polarita reproduktorov správna. Všetko poriadne zapojte a skúste, či to funguje, ako má.

Vytlmenie vnútornej častí dverí

Vráťte na svoje pôvodné miesto záslepky a izolačný plech a všímajte si aj káble, aby nezostali niekde uvoľnené. Zaizolujte tie, ktoré by mohli rezonovať. Je vhodné použiť napríklad špeciálnu izolačnú pásku na káble. Vnútornú časť uzavrite ďalším tlmiacim materiálom, čím vytvoríte kvalitnejšiu ozvučnicu. Odporúčame použiť StP Black Silver (2,0 mm). Pre ešte lepší efekt môžete pod antivibračný materiál dať špeciálnu hliníkovú fóliu (ak máte technické otvory vo dverách). Opäť platia rovnaké pravidlá ako pri montáži prvej tlmiacej vrstvy, teda vyčistenie a odmastenie, použitie prítlačného valčeka, nevyhnutnosť použitia ochranných rukavíc a tak ďalej.

IMG_4988

Vytlmenie tapacírungu

Pred vrátením čalúnenia na pôvodné miesto ho ešte vytlmte akustickým materiálom tak, aby nedochádzalo k rezonanciám plastu o kov. Odporúčame StP Biplast 10. Na spevnenie tapacírungu môžete použiť aj antivibračný materiál, ktorý je na 99 % plastový – na rovnejšie plochy môžete aplikovať pár menších kúskov a až na ne nalepiť materiál akustický. Pred montážou nezabudnite urobiť otvory na skrutky, príchytky, tiahla a konektory.

IMG_4977

Nakoniec skontrolujte, či je pevne zacvaknuté tiahlo, aby v budúcnosti nevyskočilo a nemuseli ste dvere znova rozoberať. Zároveň skontrolujte aj všetky konektory, ktoré musia byť zacvaknuté. Až potom vráťte tapacírung dverí na pôvodné miesto.

IMG_4978

Odporúčanie: Občas sa stáva, že prasknú plastové cvoky. Je preto dobré mať ich v zásobe toľko, aby pri nasadzovaní tapacírungu ani jeden nechýbal. V opačnom prípade totiž môže dochádzať k vibráciám, a teda by odhlučnenie dverí nemalo zmysel.