Ako zapojiť do auta subwoofer
Ak ste skutočnými milovníkmi kvalitného zvuku, určite vám bude záležať aj na kvalite basov šíriacich sa z vášho vozidla. Štandardné reproduktory s nimi obvykle mávajú problém. Našťastie je tu riešenie v podobe subwoofera, ktorý dokáže pozdvihnúť výkon vašej aparatúry na vyššiu úroveň. Slúži na zvýraznenie basových liniek.
Subwoofery majú obvykle tvar debny a umiestňujú sa do kufra, prípadne do na mieru vyrábaných ozvučníc na stranách kufra či do priestoru rezervy. Zariadenie však môže byť aj menšie – aby sa vošlo pod sedadlo, čo je však väčšinou na úkor výkonu. Zapojenie subwoofera sa odvíja od toho, o aký typ zariadenia ide. Od druhu subwoofera závisí to, či budete potrebovať zosilňovač.
Ako prepojiť subwoofer s autorádiom
Prvou možnosťou sú aktívne subwoofery, ktoré sú síce drahšie, ale disponujú už vstavaným zosilňovačom, vďaka čomu vám odpadnú starosti s jeho kúpou. Pasívne subwoofery, naopak, zosilňovač nemajú a je potrebné ho dokúpiť, pričom je potrebné dbať na to, aby mal minimálne rovnaký výkon v RMS ako samotný subwoofer. Všeobecne však platí, že aby subwoofer pracoval správne a bol plne pod kontrolou, zosilňovač musí byť výkonnejší cca o 20 až 30 % udávaného výkonu RMS subwoofera.
V prípade, že vo vozidle používate pôvodné autorádio z výroby, budete na pripojenie subwoofera potrebovať ešte high/low adaptér, ak sa subwoofer nezapája cez vysoké úrovne. Pokiaľ ste si však už zaobstarali nové, aftermarket rádio (Kenwood, Alpine, Pioneer), subwoofer zapojíte pomocou RCA káblov.
Pamätajte na to, že pri oboch zapojeniach budete musieť natiahnuť ešte jeden vodič – takzvaný Remote (ak nejde o zapojenie cez vysoké úrovne). Ten dáva zosilňovaču príkaz, kedy sa má zapnúť a vypnúť. Niektoré aktívne subwoofery však disponujú aj high/low vstupmi s automatickým zapnutím/vypnutím, ktoré umožňujú zapojenie signálu z rádia priamo do subwoofera. V takom prípade sa zosilňovač zapína a vypína sám, keď sa zapne rádio, keďže deteguje signál z reproduktorov, a natiahnutie vodiča Remote nie je nutné.
Príklady zapojenia subwooferov
Najčastejšie sa stretnete so subwoofermi 2 Ω alebo 4 Ω a s jednou alebo dvomi cievkami. Ak plánujete zapojiť viac subwooferov, zmení sa tým celková impedancia, ktorá je dôležité pre výber a zapojenie. Pozor, pri nedodržaní správneho zapojenia hrozí poškodenie zosilňovača alebo subwoofera!
Nižšie uvádzame niekoľko príkladov zapojení:
Subwoofer 4 Ω – klasické zapojenie
Subwoofer 2 cievky 2 x 2 Ω – paralelné zapojenie
Subwoofer 2 cievky 2 x 2 Ω – zapojenie do série
Subwoofer 2 cievky 2 x 4 Ω – paralelné zapojenie
Subwoofer 2 cievky 2 x 4 Ω – zapojenie do série
2 subwoofery 1 cievka 4 Ω – paralelné zapojenie
2 subwoofery 1 cievka 4 Ω – zapojenie do série
2 subwoofery 2 cievky 2x2 Ω – paralelné zapojenie
2 subwoofery 2 cievky 2 x 2 Ω – sériovo-paralelné zapojenie
2 subwoofery 2 cievky 2 x 4 Ω – paralelné zapojenie
2 subwoofery 2 cievky 2 x 4 Ω – sériovo-paralelné zapojenie
Kabeláž
Samostatnou kapitolou sú káble, ktorými treba prepojiť okruh. Obvykle bývajú súčasťou príslušenstva k subwoofera, a ak nie, tak je potrebné ich dokúpiť. Káble sa delia do troch základných kategórií – reproduktorové, signálové a napájacie.
Pri aktívnom subwooferi povedú káble priamo doň a pri subwooferi pasívnom do zosilňovača. Napájací kábel (+) je potrebné viesť do priestoru motora a napojiť ho na autobatériu. Poistka takéhoto okruhu musí byť umiestená čo najbližšie k batérii (cca do 30 cm). Poistka v puzdre by mala vždy zodpovedať hodnote poistky na zosilňovači/aktívnom subwooferi.
Druhý, uzemňovací (-) kábel, je potrebné viesť na kostru/kovovú časť vozidla.