Odhlučnenie vozidla je niečím, čo zaručene zvýši jazdný komfort vo vašom vozidle a súčasne dovolí vychutnať si naplno vašu audio zostavu. A nás veľmi teší, že vás táto téma zaujíma. Pripravili sme si pre vás 12 najčastejších otázok našich zákazníkov o odhlučnení a odpovede na ne.
1. Prečo sa odhlučnenie nerobí hneď pri výrobe auta v rovnakom rozsahu ako u vás na dielni?
Dôvodov je hneď niekoľko. Jedným z hlavných je ekológia, pretože EU dosť tlačí na automobilky, aby neustále znižovali hmotnosť vyrábaných vozidiel. To totiž vedie k znižovaniu emisií CO2, avšak za cenu určitých nevýhod pri prevádzke automobilu – nižšia hmotnosť spôsobuje väčší hluk vo vozidle.
Druhý dôvod je čisto ekonomický. Prvok odhlučnenia je pri mnohých automobilkách (vrátane Škody alebo VW) prehliadaný z dôvodu pomerne vysokej nákladnosti. Otázka odhlučnenia je preto vnímaná až ako druhotná.
Tretí dôvod možno jednoducho opísať opäť prostredníctvom nám blízkeho koncernu VW. Škoda totiž nemôže byť tichšia ako Volkswagen, zatiaľ čo VW nemôže byť tichší ako prémiové Audi. Existuje teda určitá postupnosť značiek, kde sa status značky odráža v kvalite odhlučnenia.
2. Čo ovplyvňuje hluk v aute?
Na hluk vo vozidle má vplyv množstvo faktorov. Spomenieme napr. hrúbku kovových častí auta, množstvo a kvalitu akustických alebo antivibračných materiálov, aerodynamiku – konštrukciu karosérie modelu, podvozok, uloženie kolies, gumy a iné.
Keď sa pozrieme napríklad na spomínané obutie, platí pravidlo, že čím väčšie kolesá, čím nižší profil gumy a čím väčšia jej šírka, tým je vozidlo, samozrejme, hlučnejšie. Ak porovnáme sedany napr. s kombíkmi, vozidlá kombi sú hlučnejšie, pretože hluk z kufra má voľnú cestu do kabíny vodiča.
3. O koľko decibelov/percent sa zníži hluk vo vozidle pri kompletnom odhlučnení?
Ako sme už spomenuli vyššie, hluk vo vozidle je ovplyvňovaný množstvom faktorov a situácia je pri každom vozidle individuálna. V reči čísel však pri kompletnom odhlučnení môžeme hovoriť o znížení v rozmedzí 2,5 až 4 decibely, keď 1 dB môžeme prirovnať k 10 %. V horšom prípade sa teda celkový hluk zníži o 20 – 25 %, v tom lepšom o 30 – 40 %.
4. O koľko narastie hmotnosť automobilu pri kompletnom odhlučnení?
V prípade kompletného odhlučnenia vozidla, teda strechy, podlahy, kufra a všetkých ostatných častí, sa hmotnosť vozidla zvýši o zhruba 50 – 80 kg (podľa typu auta). Ak vezmeme do úvahy skutočnosť, že priemerná hmotnosť automobilu je 1 300 kg, nejde o závratné číslo. Možno vám teda napadlo, že zvýšenie hmotnosti vozidla musí nutne viesť k zvýšeniu spotreby. Nie je to tak. Dodatočných 60 kg spotrebu spravidla vôbec neovplyvní, a ak áno, tak len minimálne.
5. Ako dlho trvá kompletné odhlučnenie?
Pokiaľ na vozidle pracujú 3 až 4 technici, obvykle to zvládnu v priebehu dvoch dní. Auto pritom rozoberú skoro na atómy a potom zase zložia dokopy. Ak sa počas tohto času bez svojho miláčika proste nezaobídete, ponúkame vám možnosť zapožičania nášho firemného vozidla zdarma.
6. Čo presne získam kompletným odhlučnením auta?
Kompletné odhlučnenie automobilu vedie k výraznému zvýšeniu jazdného komfortu, a to spravidla o celú jednu triedu. Ďalej sa zlepšia akustické vlastnosti interiéru a s tým aj kvalita počúvanej hudby, netreba zabúdať ani na zlepšenie možnosti konverzácie s ostatnými pasažiermi vo vozidle. Na železničných priecestiach alebo nerovnostiach bude vozidlo lepšie držať pokope a bude aj podstatne pevnejšie.
7. Vzťahuje sa na vašu prácu nejaká záruka?
Áno, na naše odhlučňovacie práce dávame záruku. Pokiaľ by sa niečo stalo po uplynutí záručnej doby, určite sa u nás zastavte. Radi s vami preberieme všetky možnosti.
8. Ako je to so zárukou auta?
Vzhľadom na to, že sme už v našej dielni mali obrovské množstvo úplne nových alebo zánovných vozidiel, ktorých majitelia sa na záruku pýtali priamo u oficiálnych dealerov, máme odpoveď priamo od zdroja. Ak sa v rámci odhlučnenia nezasahuje do elektroinštalácie a len sa vliepajú akustické a antivibračné materiály, nemá to na záruku vplyv. Tá beží štandardne ďalej.
9. Nezačnú po odhlučnení vŕzgať plasty?
Na túto otázku existuje veľmi jednoduchá odpoveď: Nie. Vŕzganie plastov je jedným z hlavných dôvodov, prečo k nám zákazníci jazdia. Tým hlavným je, samozrejme, zníženie hluku v aute, ale v množstve vozidiel vydávajú plastové časti najrôznejšie pazvuky a klienti nás prosia o ich odstránenie. Preto sa v rámci odhlučnenia vozidla zameriavame aj na tieto časti.
10. Ako znížiť hluk od motora?
Veľa ľudí si myslí, že na zníženie hluku od motora stačí odhlučniť kapotu. To je však to najmenej, čo sa v tomto smere dá urobiť. Okrem kapoty totiž odhlučňujeme aj medzimotorový priestor, ale hlavne celú prednú časť vozidla.
11. Pri počúvaní hudby je počuť nepríjemné rezonancie. Ako na ne?
Aj tu je odpoveď pomerne jednoduchá – musíme odhlučniť dvere. V rámci ich odhlučňovania používame metódu troch vrstiev. Prvou vrstvou je vrstva antivibračného materiálu, ktorú používame na vonkajšiu časť plechu. Rovnakú vrstvu lepíme aj na vnútornú časť plechu, zatiaľ čo na tapacírung používame akustickú penu. Len tento postup vedie k dosiahnutiu maximálneho efektu.
12. Ako znížiť hluk od vozovky alebo pneumatík?
Možno vám napadlo, že na zníženie hluku od vozovky postačí odhlučniť podbehy. Bohužiaľ to nie je pravda. Odhlučnenie podbehov je len bonusom k odhlučneniu kompletne celej podlahy a kufra, čo je v tejto situácii najefektívnejšie riešenie. Aj pri podlahe v drvivej väčšine prípadov používame v rámci odhlučnenia metódu troch vrstiev materiálu – antivibračnú, akustickú a protihlukovú. To isté platí aj pri kufri, hoci tu bude postup mierne odlišný.
Páčil sa vám náš článok a máte záujem o odhlučnenie svojho štvorkolesového miláčika? Zastavte sa u nás! Radi to s vami preberieme.