Ako na odhlučnenie piatych dverí vozidla?

Odhlučnenie piatych dverí sa v drvivej väčšine prípadov nerobí samostatne – spravidla sa na túto časť zameriavame pri odhlučnení kufra, aby bolo ošetrenie zadnej časti auta kompletné.

Aký typ hluku možno potlačiť odhlučnením piatych dverí/veka kufra auta?

Pri odhlučnení piatych dverí vozidla zamedzujeme prieniku hluku vznikajúceho pre aerodynamiku v zadnej časti auta. Najvhodnejšie je teda v prípade vozidiel typu kombi, ktoré majú väčší odpor vzduchu ako napr. sedany. Aj z toho dôvodu je odhlučnenie piatych dverí efektívne hlavne pri vyšších rýchlostiach. Vďaka odhlučneniu veka kufra zamedzíme aj prípadným rezonanciám plastových častí, ktoré by mohli drnčať pri počúvaní hudby, obzvlášť pokiaľ je súčasťou výbavy vozidla subwoofer.

plast_pat_dvere_origo

1. Demontáž krytu piatych dverí

Na demontáž plastov alebo krytu veka kufru, ktorý je občas látkový, budeme potrebovať plastovú demontážnu súpravu. Tá zaistí, že pri práci nepoškodíme plasty. Okrem toho budeme potrebovať ešte skrutkovače alebo torxy. Demontáž tejto časti auta je pomerne jednoduchá a nevyžaduje žiadne ďalšie zložité kroky.

2. Príprava plochy veka kufra na aplikáciu prvej vrstvy antivibračného materiálu

pate_dvere_kov_origo

Po demontáži krytu veka kufra môžeme začať s prípravou plochy na aplikáciu antivibračného materiálu, ktorá spočíva v jej poriadnom odmastení. Na spevnenie plechu používame antivibračný materiál StP Black Gold s hrúbkou 2,3 mm – rovnako ako v ostatných odhlučňovaných častiach vozidla tu tento materiál hrá rolu základného odhlučnenia. StP Black Gold aplikujeme na rovnú plochu, výstuhy nelepíme. Materiál lepíme len tam, kam pohodlne dosiahneme prítlačným valčekom. Ten poslúži na zaistenie toho, aby bola účinnosť antivibračného materiálu čo možno najvyššia.

pate_dvere_kov_antivibracni

3. Aplikácia akustického materiálu ako druhej vrstvy

Ako druhú vrstvu aplikujeme špeciálny materiál StP Aeroflex Neoprene 10 s hrúbkou 10 mm, ktorý slúži ako akustická bariéra na pohltenie vzniknutého hluku. Materiál je tvorený špeciálnou penou, ktorá je vyrobená špeciálne pre priestory, kde sa môže vyskytovať voda. Ak sa teda v piatych dverách vyskytne nejaká vlhkosť, môžete si byť istí, že ju tento materiál nenasaje a nezačne hniť. Pred aplikáciou je nutné odmastiť hliníkovú fóliu antivibračného materiálu StP Black Gold, až potom môžete pristúpiť k lepeniu Neoprene 10. StP Aeroflex Neoprene sa nemusí valčekovať – stačí ho pritlačiť rukou, aby sa prilepil na hliníkovú fóliu.

pate_dvere_plech_akustika

4. Aplikácia akustického materiálu na kryt veka kufra

Čo sa týka plastového krytu piatych dverí, aplikujeme naň špeciálnu akustickú penu s lepiacou vrstvou. Rovnako ako v predchádzajúcich krokoch bude najskôr nutné kryt poriadne odmastiť a až potom naň nalepiť akustickú penu StP Biplast 10 s hrúbkou 10 mm. Táto vrstva vďaka svojej štruktúre pohlcuje akustický hluk prenikajúci zo zadnej časti auta. Aby sme zabránili aj drnčaniu plastov, používame špeciálnu pásku StP Madeline, ktorú aplikujeme na okraje plastového krytu. Plast tak nebude v kontakte s kovovou časťou piatych dverí, vďaka čomu nebudú vznikať nežiaduce rezonancie. Pokiaľ je kryt piatych dverí vyrobený z látky, tak sa vo väčšine prípadov nepolepuje – materiál by nemusel držať tak dobre ako na plaste a hrozilo by jeho odlepenie.

plast_pate_dvere_akustika

Súhrn materiálu potrebného na odhlučnení piatych dverí

  • 2-3× antivibračný materiál StP Black Gold na maximálne zamedzenie rezonanciám piatych dverí auta. V prípade väčšej plochy dverí je nutné použiť väčšie množstvo materiálu – použitie na vonkajší plech dverí
  • 1-2× akustická pena StP Aeroflex Neoprene 10 ako druhá vrstva na zamedzenie šírenia hluku – druhá vrstva na antivibračný materiál
  • 3-4× akustická pena StP Biplast 10 na roztrieštenie vzniknutého hluku – používame na plastový tapacírung piatych dverí
  • páska StP Madeline na zamedzenie rezonanciám okrajov plastu o plech dverí

Materiály v takomto množstve sme použili na odhlučnenie piatych dverí vozidla strednej triedy Škoda Octavia 3 kombi. Pri vozidlách ostatných značiek či pri dodávkach je nutné počítať s iným množstvom materiálu, všetko závisí od veľkosti plochy. Odhlučnenie veka kufra auta je však len jedným z niekoľkých krokov v rámci potlačenia hluku vo vozidle – ak chcete v odhlučnení pokračovať, môžete využiť náš revolučný 3D konfigurátor odhlučnenia na zistenie množstva materiálu potrebného na odhlučnenie ostatných častí vozidla.

Ak máte pochybnosti, či odhlučnenie piatych dverí auta zvládnete sami, nemáte na to vhodné priestory alebo by ste jednoducho radi zverili montáž do rúk skutočných odborníkov, neváhajte nás kontaktovať na tel. +421 903 116 053 alebo napíšte na info@2din.sk a dohodnite si termín odhlučnenia nielen piatych dverí, ale pokojne aj komplet celého vozidla.